پذیرش دیگری با روی‌کردی متأثر از پست مدرنیسم،

۱۴۰۱ دی ۲۷, سه‌شنبه

در ایران چه می‌گذرد ۲


زن، زندگی، آزادی

آغاز یک انقلاب؟

محمدرضا نیکفر 
 در ایران چه می‌گذرد؟ 
آیا جنبش "زن، زندگی، آزادی" طلایه‌ی یک انقلاب تازه است؟ 
با چه درس‌هایی از انقلاب گذشته پا در مسیر تازه بگذاریم؟
در یادداشت پیشین طرح شد که جنبش "زن، زندگی، آزادی" به لحاظ مضمون اساسی خود
 جنبش بازیابی کرامت انسانی است 
حقوق بشر، در قالب حقوق شهروندی تحقق‌پذیر است 
خیزش‌های متعدد، و دو انقلاب بزرگ نتوانستند منزلت انسان ایرانی را تا حد شهروند کامل
شهروند دارای حقوق خدشه‌ناپذیرِ برابر، ارتقا دهند 
عضویت کامل و یکسان همه‌گان در یک جامعه‌ی بسامان و آزاد
 همچنان آماج جنبش دموکراتیک در ایران است
 گرانیگاه این جنبش از آن رو خیزش زنان علیه تبعیض و تحمیل است 
که زنان بزرگترین بخش اجتماع هستند 
که از آغاز تشکیل حکومت ولایی بر آنان داغ صغارت سرشتی زده‌اند 
و شأن و کرامت‌شان را لگدکوب کرده‌اند
 جنبش تثبیت کرامت، با شعار محوری "زن، زندگی، آزادی" ظرفیت و استعداد آن را دارد 
که  همه‌ی محرومان و ستمدیده‌گان از تبعیض را بسیج کند
در یادداشت پیشین به آن تحول‌های ساختاری‌ای اشاره شد
که عمق جامعه‌ی ایران را پر از گدازه‌هایی می‌سازند
 که پیاپی آتش‌فشانی را برمی‌انگیزانند
 هر جنبشی به عنوان رخداد در زنجیره‌ای از اتفاق‌ها قرار می‌گیرد 
اتفاق‌ها ممکن است باعث خاموش شدن آن شوند یا به آن نیرو و گسترده‌گی دهند
 ممکن است جنبشی سرکوب شود
 اما آن چیزی که در زیر جریان دارد، بنابر تجربه حرکت تازه‌ای را برمی‌انگیزاند
از همان آغاز جنبش "زن، زندگی، آزادی"  به شکل معناداری این پرسش طرح گردید
 که آیا انقلاب تازه‌ای آغاز شده است؟ 
در خیزش‌های پیشین با این پرسش، که این یادداشت به آن می‌پردازد، مواجه نبودیم
مفهوم انقلاب دارد زنده می‌شود و شاید جای "براندازی" با بار مکانیکی آن را بگیرد.
انقلاب تداعی‌هایی تاریخی و برنامه‌ای دارد که براندازی فاقد آن است
 اینک مفهوم انقلاب جان تازه‌ای یافته، شاید به این دلیل که
 حرکت جاری
به نسبت گسترده است؛
استعداد و توان گسترش بیش‌تری دارد 
و می‌تواند اکثریت ناراضیان را به خود جلب کند؛
امید برانگیخته و می‌تواند خاطره‌ی همه‌ی شکست‌های پیشین را تبدیل کند 
به حس لزوم جبران ناکامی‌ها با حرکتی تازه، و عزم و اراده به پیش‌روی پرتوان‌تر؛
شرکت‌کننده‌گان در آن در مجموع می‌دانند که چه نمی‌خواهند: حکومت ولایی؛
 و می‌دانند چه می‌خواهند: نظامی دموکراتیک
 با شاخص مؤکد جدایی دین و دولت، رفع تبعیض، عدالت، آزادی
چنان به صورت قطبی در برابر حکومت اسلامی است
 به صورتی بارز در رابطه با موضوع آزادی زن – که صحبت از اصلاح منتفی است
 و اگر اصلاحی هم صورت گیرد، فروپوشی دستگاه را تشدید می‌کند
فوراً شکافی در زمان ایجاد کرده، پیش از آن و پس از آن شکل گرفته 
و دوره‌ی پس از جمهوری اسلامی را به آینده‌ای متصور، به «آینده‌ی معاصر» تبدیل کرده است؛
روزمره‌گی تا حدی تعلیق شده و این با خود نوع دیگری از ادراک زمان را می‌آورد
 از جمله به صورت اندیشه بر هنگام و نحوه‌ی پایان کار حکومت ولایی
 رژیم اما هنوز می‌تواند خود را حفظ کند؛ کار به این زودی‌ها یکسره نخواهد شد
 نیروی سرکوبی که حکومت تا کنون در خیابان مستقر کرده، با وجود گسترده‌گی‌اش 
هنوز نهایت توان وحشت‌افکنی و آدم‌کشی دستگاه نیست 
به احتمال بسیار، بسته به میزان قدرت‌نمایی خیابانی جنبش، با زور بیش‌تری به میدان خواهد آمد
 تا آن زمانی که شکاف بردارد و بشکند
 نمونه‌ی انقلاب ۱۳۵۷ نشان می‌دهد که حضور نظامی تمام‌عیار در خیابان به جای ایجاد رعب و وحشت
 تحریک به خیزش می‌کند، و بیش‌تر به ورشکسته‌گی‌ی اخلاقی کانون قدرت راه می‌برد
شرط به هم خوردن موازنه‌ی قدرت این است که نیروی سرکوب، فقط نزند، بلکه بخورد
 و با ضربه‌هایی که می‌خورد شکاف بردارد
 شکافی که ممکن است فوراً خود را نشان ندهد، اما زمانی جلوه‌گر خواهد شد
منظور از ضربه زدن به نیروی سرکوب، توسل به اقدام‌هایی در ردیف مقابله‌ی مسلحانه نیست
 که در همه‌ی انقلاب‌ها تعیین‌کننده نبوده‌اند، و اگر بوده‌‌اند این حقیقت را از اعتبار نمی‌‌اندازند
 که اصل خود جنبش توده‌ای است 
منظور، بی‌اثر کردن سازوکارهای کنترل است که با تحرک و ابتکار به دست می‌آید 
هر تظاهراتی که تور کنترل را بشکافد، 
هر ابتکاری که سرمشق ایجاد کند، 
هر نماد فراخواننده‌ای که تکثیر شود
 ضربه به نیروی سرکوب است
اما آنچه ایجاد شک می‌کند در این که جنبش جاری آغاز یک انقلاب باشد، دو محور دارد 
بالایی‌ها و پایینی‌ها
بالایی‌ها هنوز در مجموع منسجم‌اند و توانمند برای حفظ قدرت و پیش‌برد سرکوب
حضور پایینی‌ها در خیابان و توان ماندنشان در میدان هنوز گسترده نیست 
برای اعتصاب عمومی آماده‌گی ندارند، فاقد رهبری و برنامه‌ی روشن هستند
با این ملاحظات، جنبش جاری از جمله "عصیان انقلابی" نام گرفته است 
اما اگر تنها عصیان هم باشد
چیزی ازبرازنده‌گی آن برای آن‌که طلیعه‌ی یک انقلاب تازه خوانده شود، کم نمی‌کند
 پس از یک حاشیه‌روی در مورد مفهوم "انقلاب" به این موضوع برمی‌گردیم
حاشیه‌روی در مورد مفهوم
 "انقلاب"

"انقلاب"
 از زمان انقلاب کبیر فرانسه به یک مقوله‌ی مرکزی تئوری و گفتار سیاسی تبدیل شده است 
در قرن ۱۹ اندیشه‌ی سوسیالیستی میان انقلاب اجتماعی و انقلاب سیاسی فرق گذاشت
 اولی را اصل و دومی را فرع گرفت و ارزیابی از دگرگونی در عرصه‌ی قدرت دولتی را
 تابع میزان و چگونه‌گی کمک آن به پیش‌رفت انقلاب اجتماعی
با هدف درهم شکستن ساختارهای استثماری کرد
 این جامعه‌محوری در قرن بیستم جای خودش را به دولت‌محوری داد
 عملاً انقلاب سیاسی در شکل براندازی اصل گرفته شد
و نیروی انقلابی عمدتاً بر روی پیش‌برد انقلاب سیاسی متمرکز ماند
گروه‌های انقلابی معمولاً فکر می‌کردند که دولت را که تسخیر کردند، دیگر اصل کار صورت گرفته
 و پس از آن با خیال راحت به برنامه‌های اصلاحی می‌پردازند
 برای پیش‌برد برنامه‌های اصلاح هم مدام بر قدرت دولت می‌افزودند
 نتیجه چه بسا بوروکراتیک شدن، تبدیل شدن نیروی انقلابی به صاحب‌منصب
 بیگانه شدن از جامعه، و سرکوبگری به نام انقلاب بوده است
در جهان به اصطلاح "سوم" فکر انقلابی دولت‌محور بود
 پایه‌‌‌ی فکر این بود که چیره‌گی بر عقب‌مانده‌گی‌ها نیاز دارد به دولت قوی و اصلاح‌گری پرقدرت از بالا
 به ویژه دو تصور این باور را تقویت می‌کردند

۱
 دولت موجود که باید برانداخته شود، اساساً یک دولت پوشالی است و با تمرکز نیرو می‌توان آن را برافکند؛
 پس اصل کار را براندازی عملی بدانیم و از صرف نیرو در جاهای دیگر بپرهیزیم
 به این ترتیب کار فرهنگی و اجتماعی فاقد ارزشِ در خود می‌شد
 و تنها از زاویه‌ی کمک به براندازی اهمیت می‌یافت
 رهبران انقلابی پیش از قدرت‌گیری، شخصیتی دولتی می‌یافتند و اقتدارمنش می‌شدند
 روند فراموش کردن اصل و انگیزه‌های خود پیش از موفقیت در قدرت‌گیری آغاز می‌شد
 همه‌ی انقلاب‌های تجربه‌شده اقتدارگرایی را پرورش دادند و همین در نهایت به مسخ آن‌ها ‌انجامید 
بازاندیشی انتقادی مفهوم انقلاب نیازمند توجه ویژه به این نکته است
 انقلاب باید در دو جهت پیش رود: علیه قدرت مستقر و علیه آفت اقتدارگرایی در صف انقلاب
۲) دولت موجود، دولت وابسته به امپریالیسم است. وابسته‌گی است که مانع رشد است
 و باعث استبداد و فساد و فقر فراگیر شده است 
پس باید به وابسته‌گی پایان دهیم و به این منظور دولت وابسته را براندازیم
 تئوری‌های وابسته‌گی، که در قرن بیستم رواج داشتند 
بر درک غلوآمیزی از نقش عامل خارجی در روند رشد استوار بودند
 این درک اجازه نمی‌داد به سنت فکری، ساختارهای اجتماعی بازتولیدکننده‌ی فلاکت 
در خود توده‌ی دستخوش فلاکت
و نیروهای ارتجاعی دیگری جز آن‌هایی که مستقیماً به امپریالیسم اتکا داشتند
 توجه لازم و درخوری شود
فضای انقلابی، فضای شور و امید است 
به این فضا تعلق دارد تحقیر قدرت مستقر و قوی جلوه‌ دادن نیروی مردم برای درهم شکستن آن 
سیاه و سفید می‌بینیم و چشم بر اشکال‌ها و ضعف‌های خود می‌بندیم
 در انقلاب ۱۳۵۷ کلّ زرادخانه‌ی دوگانه‌اندیشی
 چپِ خلق−ضد خلق، اسطوره‌ایِ کاوه-ضحاک و اسلامیِ الاهی-شیطانی به کار گرفته شد
 تا "خیر" بر "شر" چیره شود
شرّ درون خود جبهه‌ی انقلاب دیده نشد

[۲]
در جریان‌های انقلابی قرن بیستم
گرایش مشکل‌آفرینی به ستایش از خودانگیخته‌گی به جای تأمل و فکر بازتابی
 و غریزه‌ی طبقاتی به‌جای آگاهی طبقاتی دیده می‌شود
 پوپولیسمی با این مختصات راه برده است به ضدیت با روشنفکری و بحث‌های روشن برنامه‌ای 
با خردورزی، با برجسته کردن مفهوم‌های ناظر بر حق و رو‌آوری به بینش و گفتار حقیقی 
و در عوض تقویت تخریب‌گری، عوام‌فریبی، عامه‌پسندی
و توجیه کاربرد هر وسیله‌ای به بهانه‌ی هدف عالی
خود انگیخته‌گی با نیرویی همراه است که بودِ آن همان نمود آن است
 زمانی که بخواهد نماینده‌گی پیدا کند هر اتفاقی ممکن است بیفتد؛
 پنداری صندلی‌ای خالی روی دست‌ها این سو و آن سو می‌رود و هر کس می‌کوشد روی آن بنشیند؛
 و زمانی می‌رسد که کسی به واقع بر آن مستقر شود
 از تحلیل ذات خودانگیخته‌گی و حرکت سیل‌وار نمی‌توان به تعیین دقیق عاقبت آن رسید
 زیرا ذاتی وجود ندارد جز خود حرکت، و حرکت همان انگیزه‌های حرکت نیست؛
 یعنی تنها با تحلیل انگیزه‌ها نمی‌توان کیفیت و سرانجام حرکت را تعیین کرد
اگر بخواهیم از تمثیل صندلی خالی برای ترسیم یک آینده‌ی مطلوب بهره گیریم می‌توانیم
 با اقتباس فکری از فیلسوف سیاسی معاصر، کلود لفور بگوییم که دموکراسی آن‌جایی برقرار است
 که سریر قدرت خالی بماند، به این معنا که از آنِ کسی یا حزبی نشود
 آن‌چه در انتخابات تعیین می‌شود، کاندیدای اول برای یک دوره‌ی محدود است
چیزهای مختلفی می‌توانند اقتضای یک کارکرد را برآورند 
کارکردی ضروری حتما چیزی خاص یا ساختاری خاص را الزامی نمی‌سازد
عامل معینی به ضرورت پیامدی از پیش تعیین‌شدنی ندارد
علت یکسان می‌تواند به نتیجه‌های مختلفی راه برد 
میان علت و نتیجه یک حرکت است؛
 و حرکت رخدادی است پر از رخدادهای کوچک و بزرگ
 تنها چیزی که می‌تواند زیر کنترل ما باشد، تا حدی عقل ماست
بسته به آن‌که تا چه حد و چگونه تعقل ورزیم 
  نباید گذاشت خردورزی انتقادی با گم کردن خویش در شور حرکت، تعطیل شود
اگر بخواهیم تنها یک درس از انقلاب بهمن بگیریم، آن درس این تواند بود
 اندیشه‌ورزی انتقادی را فراموش نکنیم
معیار فراموش نکردن، یادآوری پیگیر انگیزه‌های بنیادین انقلاب است
 مقابله با استبداد و تبعیض و استثمار
فکر انتقادی مدام می‌پرسد که چه کنیم
تا دوباره یک رژیم مستبد و خادم گروهی استثمارگر و غارت‌گر بر سر کار نیاید
 چنین پرسشی ما را متوجه برنامه‌های سیاسی و اجتماعی سازمان‌های فعال و مدعی رهبری می‌کند
 همه وعده می‌دهند
چنان‌که خمینی و اطرافیانش هم در دوره‌ی انقلاب ۵۷ مدام وعده‌ی آزادی و عدالت می‌دادند
 در آن هنگام به ندرت پرسیده شد 
چگونه، با چه برنامه‌ای، با چه تضمینی؟
هیچ تضمینی برای این که به آزادی و عدالت برسیم وجود ندارد
جز از راه برقراری حاکمیت مردم
هدف مقدم هر انقلابی به صورت جنبش آشکار فراگیر، انقلاب سیاسی است 
اما برای تعطیل نشدن  تفکر انتقادی و دوری از شر ابتذال، لازم است از یاد مبریم
که اصالت با انقلاب اجتماعی است
 دولت باید در هم بشکند، تا عرصه برای جامعه باز باشد
انقلاب ولایت‌شکن
در مورد ایران، حاصل همه‌ی این بحث‌ها را می‌توان در یک کلام خلاصه کرد
ضرورت ولایت‌شکنی پیگیر – اگر بخواهیم
برای همیشه از موقعیت صغارت و رعیت بودن خارج شویم
اکنون جنبش اعتراضی به تراز یک جنبش ضد اساس نظام ولایی رسیده است
 می‌توان از شروع انقلاب سخن گفت
 حتا اگر خیزش انقلابی آغاز شده پس از قتل حکومتی‌ی ژینا، با سرکوب شدید خاموشی گیرد
 به گونه‌ای که پساتر از خیزشی دوباره سخن رود نه تداوم همین حرکت
از زمان استقرار حکومت ولایی
 درگیری قطبی با آن را تنها در مبارزات سال‌های نخست پس از انقلاب شاهد بوده‌ایم 
آن مبارزات به طور مشخص تنها در کردستان و تا حدی ترکمن‌صحرا توده‌ای شدند 
حرکت‌های دیگری که درگرفتند، در واکنش به فقر و فلاکت و به تقلب انتخاباتی بودند 
آن حرکت‌ها، با وجود شعارهای ضد حکومتی تندی که در آن‌ها سر داده شد
هنوز از ساختار خارج نمی‌شدند 
خواسته‌هایی در آن‌ها مطرح بودند، که برآورده شدن آن‌ها به شکلی ساکت‌کننده
برای یک دوره، ناممکن نبود
 اینک اما جنبش "زن، زندگی، آزادی" رفع تبعیض از زنان
و از این طریق دستیابی به کرامت انسانی را
 آماج خود قرار داده است.
 کرامت انسانی تضاد قطبی با نظام ولایی دارد.
اما انقلاب؟
پرسیدنی است که آیا برچیدن گشت ارشاد و حتّا دست کشیدن از تحمیل حجاب
در چارچوب همین رژیم ممکن نیست
 تا کنون به نظر می‌آید که رسماً نمی‌خواهند به این خواسته تن دهند؛ 
تنها تا این حد پیش می‌روند که بگویند سخت‌گیری نخواهند کرد
 و حتا مدعی می‌شوند از اول هم بنا بر سخت‌گیری نبوده است 
پذیرش دست کشیدن از تحمیل حجاب
 به معنای دست کشیدن از یکی از مهمترین تحمیل‌ها در مجموعه‌ی نظام تحمیلی است 
حجاب نماد اصلی نگاه شریعت به زن است؛ 
برافتادن آن "مسئله‌ی زن" را از مسیر پاسخ‌گویی سنتی اسلامی به آن خارج می‌کند

[۳] 
از دید سخت‌کیشی اسلامی
 در "مسئله‌ی زن"‌، جنسیت، مالکیت، ولایت، و سلسله مراتب آدم و عالم با هم تلاقی می‌کنند
 اما بالاتر از هر مسئله‌ای، برای پیروان الاهیات سیاسی مکتب خمینی
و دیگر مکتب‌های هم‌سنخ آن مسئله‌ی قدرت است 
 خمینی خود به روشنی تأکید کرده که الزام اقتدار و حفظ قدرت،
بالاتر از هر حکم و باور شرعی دیگری می‌نشیند. 
بر این قرار موضوع گشت ارشاد و حجاب تابع سیاست قدرت می‌شود

دو حالت تصورشدنی است
۱
به خاطر حفظ قدرت انعطاف نشان دهند 
۲
عقب‌نشینی در این عرصه را کوتاهی در امر اقتدار بدانند و سیاست همیشه‌گی را دنبال کنند
 در عمل اما محتمل‌تر آن است که هر دو رویه را در ترکیب با هم پیش برند، یعنی کمی عقب‌نشینی کنند
 تا به خیال خودشان سر و صداها بخوابد
 هر گونه عقب‌نشینی رژیم، پیروزی جنبش است
جنبش کنونی برازنده‌ی آن است که با صفت "انقلابی" مشخص شود
 حتا اگر به سبب سرکوب یا عامل‌های درونی خاموش شود
 تا خیزشی دیگر آن را پی گیرد
 قیام انقلابی هنوز به معنای وجود موقعیت انقلابی نیست
خواسته‌ی برچیدن گشت ارشاد و پایان دادن به تحمیل حجاب، خواسته‌ی به‌جایی است 
و تأکید بر آن هیچ منافاتی با هدف‌های فرارونده‌ی شعار «زن، زندگی، آزادی» ندارد 
جنبش بایستی دستاورد ملموس داشته باشد و بتواند با هر گام تثبیت‌شدنی‌ی خود
 و عقب‌نشینی رژیم، شور و امید بیش‌تری در خود بینبارد
روشن است که جنبش از موضوع مشخصی چون گشت ارشاد فراتر رفته
 و به دلیل خصلت میان‌بخشی
(intersectional) 
خود هم‌تافته‌ای از انگیزه‌ها را برای پیش‌برد مبارزه در خود جمع کرده است
 آنچه این جنبش را برازنده‌ی آن می‌کند که آغاز انقلاب نام گیرد
 همین تلاقی و ترکیب انگیزه‌ها و طنین‌افزایی 
(resonance)
حرکت‌ها در آن است
موقعیت هنوز موقعیت انقلابی نیست، موقعیتی با این مشخصه
ضمن این‌که مردم وضع موجود را نمی‌خواهند
 و این نخواستن را با حرکت عملی و شجاعت و فداکاری بروز می‌دهند
رژیم هم دیگر نمی‌تواند خود را حفظ کند
 حکومت هنوز قادر به حفظ خود است و شکاف و لرزش در آن هنوز محسوس نیست 
و در این‌سو، با این‌که اراده‌ی مردم به تغییر قوی است، اما جنبشی را که پیش می‌برند
 هنوز گسترده‌گی‌ای ندارد که حکومت را فلج کند
 برنامه و رهبری منسجم مشخصی ندارد و دارای سازوکار روشن سنجیده‌ای
 برای پالایش خود از گرایش‌های منحرف‌کننده، بازتولید کننده‌ی استبداد و شر ابتذال نشده است

سخن آخر
جنبش کنونی برازنده‌ی آن است که با صفت "انقلابی" مشخص شود
 حتا اگر به سبب سرکوب یا عامل‌های درونی خاموش شود تا خیزشی دیگر آن را پی گیرد
قیام انقلابی هنوز به معنای وجود موقعیت انقلابی نیست
تصور این‌که همین جنبش گسترش می‌یابد و با رشد کمّی زمانی به کیفیت و توانی می‌رسد
 که قادر شود رژیم را براندازد، ساده‌نگرانه است
مسیر پیچیده‌ای طی خواهد شد که مرحله‌های مختلفی خواهد داشت
پیش‌بینی دقیق ممکن نیست، اما تا حدی می‌توان منطق تحولات را روشن کرد 
یادداشت بعدی به این موضوع می‌پردازد 
در این یادداشت خواهیم دید
که برای درک منطق تحولات تنها توجه به دو قطب بالایی‌ها و پایینی‌ها کافی نیست 
نقشی اساسی را منطقه‌ی خاکستری میان این دو ایفا می‌کند؛
 و درست این منطقه است که در هنگامه‌ی شوروهیجان از نظر دور داشته می‌شود

منبع رادیو زمانه 

۱۴۰۱ دی ۱۸, یکشنبه

تشکیلات دانشجویی تا دانشجویان انقلابی

از تشکیلات دانشجویی تا دانشجویان انقلابی



تاملی بر نمود انقلاب ملی ایرانیان در دانشگاه‌


دکتر رضا عرب 

.پیشینه فعالیت دانشجویی حین تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه مازندران را دارد 

.او به علل سیاسی از تحصیلات تکمیلی در ایران بازماند و برای ادامه تحصیل به اروپا رفت 

،به کمک بورسیه‌ی اراسموس از اتحادیه اروپا 

مقطع کارشناسی ارشد در رشته زبان‌شناسی را در دانشگاه ورشو در لهستان تمام کرد 

.و برای پژوهش و تحصیل در مقطع دکترای زبان‌شناسی در دانشگاه گریفیث، به استرالیا مهاجرت کرد 

.رضا عرب هم اکنون پژوهش‌گر مقیم در مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه گریفیث استرالیاست


.این مقاله یک روز پس از چهلم مهسا امینی در آبان ۱۴۰۱ نوشته می‌شود



 .در روزهای آغازین این ماه، تعداد زیادی از دانشگاه‌های ایران صحنه‌ی اعتراضات دانشجویان بود 

در طی اعتراضات اخیر که از شهریور و پس از قتل مهسا شروع شد 

.تاکنون حرکت‌های اعتراضی دانشجویان بی‌وقفه ادامه داشته و امتداددهنده‌ی جنبش انقلابی بوده‌اند

 آن‌ها شعله‌ی اعتراضات انقلابی را به طور پیوسته زنده نگه داشتند - حتی در روزهایی که 

.دستگاه سرکوب تا حدی توانسته است جلوی شکل‌گیری تجمعات در خیابان را بگیرد


،نه تنها دانشگاه‌هایی که در دهه ۷۰ و ۸۰ خورشیدی صحنه‌ی اعتراضات بودند دگرباره به جنبش بازگشته‌اند 

بل‌که دانشگاه‌هایی در این شش هفته صحنه‌ی اعتراض شده‌اند که هرگز تصور نمی‌رفت 

.حرکتی اعتراضی در آن‌ها شکل بگیرد

 برای نمونه توجه کنید

 ،به دانشگاه فنی دخترانه‌ی شریعتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه آزاد یزد، دانشگاه آزاد واحد پیشوا 

دانشگاه غیرانتفاعی سجاد مشهد، دانشگاه آزاد سوهانک، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 

.و ده‌ها دانشگاه بزرگ و کوچک دیگر 


به عنوان کسی که در دهه‌ی ۸۰ خورشیدی فعال دانشجویی بوده و سرکوب تمام‌عیار جنبش دانشجویی 

،در فاصله‌ی سال ۸۸ تا ۹۰ را از نزدیک مشاهده کردم

 در این مقاله می‌توانم دست‌کم سه تفاوت عمده‌ی جنبش دانشجویی در دهه ۸۰ را 

.با اعتراضات دانشجویان در این روزها بر بشمارم 


۱

از تشکیلات قابل سرکوب تا شبکه‌‌ی افقی



.در دهه‌ی ۸۰ خورشیدی (و حتی پیش از آن) ورود به جنبش دانشجویی به معنای ورود به کار تشکیلاتی بود 

،این تشکیلات معمولاً در دانشگاه‌های دولتی بودند و اغلب، بسته به روی‌کرد حکومت 

.حالت قانونی، نیمه قانونی یا کاملاً غیرقانونی داشتند 

انجمن‌های اسلامی بزرگترین شبکه تشکیلات دانشجویی را تشکیل می‌دادند 

که مثلاً در دانشگاه مازندران - که من آنجا تحصیل می‌کردم - پلمپ شده بود 

.اما به صورت غیرقانونی محمل جمعی از دانشجویان لیبرال بود 

در تهران «گروه دانشجویان و دانش‌اموخته‌گان لیبرال» هم تشکیلاتی برای خود داشتند 

و در برخی از شهرستان‌ها و تهران تشکیلات دانشجویان آزادی‌خواه و برابری‌طلب

 (دانشجویان چپ)

 .هم فعال بودند


دانشجوی ورودی باید چند ترم در یک تشکیلات دانشجویی می‌گشت و خودی نشان می‌داد

 .تا در تشکیلات مربوطه رشد کند و جایگاهی در میان فعالان دانشجویی دانشگاه بیابد 

از این رو جنبش دانشجویی در آن زمان سر و رهبری داشت

 ،و همیشه یکی از اولین گام‌های دستگاه سرکوب برای جلوگیری از خیزش دانشگاه 

.حمله به رهبران دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف و بازداشت آن‌ها بود 

.جنبش بدون سر یکی دو روزی تقلا می‌کرد اما پس از مدتی سرکوب می‌شد

 در اعتراضات ۸۸ و یکی دو سال پس از آن جمهوری اسلامی با بازداشت و محکومیت رهبران دانشجویی 

.و ممنوعیت سفت و سخت بر تشکل‌های دانشجویی، توانست جنبش دانشجویی را به محاق برد  


اکنون اما 

.پس از بیش از یک دهه، مجدداً دانشگاه‌ها به یکی از عرصه‌های اعتراضات تبدیل شده است

 این بار اما تشکیلاتی دانشجویی یا وجود ندارد یا اگر در برخی دانشگاه‌ها هست

کاملاً وابسته به نظم موجود است و از صافی امنیتی گذشته است 

با این همه، دستگاه سرکوب کماکان از همان کتابچه‌ی راهنمای سرکوب همیشه‌گی‌اش استفاده می کند

 .و در بدو اعتراضات دست به بازداشت فعالان سابق یا چهره‌های مطرح دانشجویی می‌زند   


اغلب اعتراضات دانشجویان در روزهای اخیر نه تنها وابسته به یک تشکیلات خاص

و با یک رهبری ثابت نیست 

.بل‌که هم‌چون این جنبش انقلابی شبکه‌ای‌ است که به صورت افقی شکل‌ می‌گیرد

 تجمعات در دانشگاه‌ها از خلال گفتگوی گروهی دانشجویان در گروه‌های مجازی شکل می‌گیرد. 

شبکه‌ی بی‌رهبری ثابت که در هر تجمع و در صحن دانشگاه فعالین و رهبرانی موقت و جدید خلق می‌کند

 و پیش می‌رود  


فراخوان‌های تجمّعات و اعتراضات در این ساختار افقی با یک پیام از هر دانشجو می‌تواند آغاز شود.

 در این روزها اراده‌ی دانشجو، او را نه تنها تبدیل به یک فعال دانشجویی بل‌که

به یک فعال انقلابی تبدیل می‌کند        


،به همین علت هر اندازه هم که دستگاه سرکوب فعالان پیشین و کنونی دانشجویی را بازداشت کند

 ،یا رهبران میدانی هر تجمع را تهدید کند و مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار دهد 

دوباره و یکی دو روز دیگر، جمع دیگری در دانشگاه به صورتی دیگر 

.انقلاب ملی را پیش می‌برند 


۲

از جنبش پیشگام تا امتداد انقلاب  



در دهه ۸۰ جنبش دانشجویی یک هویت مستقل اجتماعی داشت که (حداقل به نظر) پیشگام

.مطالبات جامعه بود 

نخست این‌که گفتمان اصلاح طلبی و اصلاح طلبان دست بالا را در دانشگاه داشت 

و ثانیاً بیش‌تر "حرکت"های این جنبش شکل آئینی

 (‌ritual) به خود گرفته بود؛ 

مثل تجمع سالانه ۱۶ آذر یا مناظره‌های دو نفره تحت نظارت تشکیلات دانشجویی مستقر در دانشگاه.

 با این وجود، همیشه جلوتر از بطن جامعه، خواسته‌ها و اعتراضاتی در دانشگاه شکل می‌گرفت؛ 

به عنوان نمونه 

می‌توان اعتراضات دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به حضور احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۵ در این

دانشگاه اشاره کرد 

یا از نوع زبان و مباحث رایج در نشریات دانشجویی آن سال‌ها مثال آورد.  


اکنون اما 

پس از ۱۰ سال فقدان جنبش دانشجویی، اعتراضات دانشجویان به صورت ناگهانی

 و در بطن این انقلاب ملی شکل گرفته‌ است؛

 نه به عنوان جنبشی مستقل از دیگر حرکت‌‌های اجتماعی بل‌که در امتداد جنبشی که آزادی می‌خواهد 

.و هدفش براندازی "اصل نظام" است 

این را می‌توان از شعاری بسیار رایج در اعتراضات دانشجویان در این روزها دریافت

که در امتداد شعار مردم در خیابان است

 «این آخرین پیامه / هدف اصل نظامه» 


.در اهمیت خیابان برای انقلاب و بروز اراده مردم زیاد نوشته و گفته شده است 

اما یک ویژگی خیابان این است که نیروهای مسلح رژیم به صورت وحشیانه 

.به اولین هسته‌های شکل‌گیری تجمعات حمله می‌کنند

 در چنین شرایطی، عملاً دانشجویان با هوشمندی بالا از چارچوب نسبتاً امن‌تر دانشگاه بهره می‌گیرند 

.تا هسته اولیه‌ی اعتراض را شکل دهند

 این همان استفاده از فرصت‌های ساختاری است که فعالین دانشجویی

.در استفاده از آن علامه‌های دهر هستند

 تاکنون مواردی هم بوده که گاهی دانشجویان از دانشگاه خارج شده و به خیابان ملحق شده‌اند 

.که به عنوان نمونه می‌توان به تجمع دانشگاهی - خیابانی دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز اشاره کرد  


.دقیقاً چنین نوآوری در اعتراضات انقلابی را می‌توان در دبیرستان‌ها هم دید 

دانش‌آموزان نیز با همان هوش‌مندی از صحن نسبتاً امن‌تر مدرسه برای شکل‌دهی به اعتراض 

،و بروز اعتراض‌شان بهره می‌گیرند 

حتی اگر آن را به خیابان پیوند ندهند. به نظر می‌رسد همه به خوبی می‌دانند 

،که مهم استفاده از فرصت‌های ساختاری، باز کردن جبهه‌های جدید برای بروز اعتراضات انقلابی 

.و فرسوده‌سازی نظام سرکوب حکومت است


،به همین دلیل است که در فقدان رهبری تشکیلات برای دانشجویان 

هر روز عده‌ای می‌توانند به صورت شبکه‌ای در صحن دانشگاه دور هم جمع شوند 

.و حرکت اعتراضی را بیاغازند  


۳

از تئوری تا مصداق  



آنچه نگارنده و خیلی از فعالان دانشجویی در دهه ۸۰ از فعالیت دانشجویی در می‌یافتند

نوعی رسالت آگاهی‌بخش بود 

بدین معنی که حلقه‌ی مطالعاتی، جلسات بحث و نشریات دانشجویی

.همه‌گی بخش لاینفک فعالیت‌های ما بودند


آنچه که موجب رضایت ما در این‌گونه فعالیت می‌شد نگرشی گفتمانی بود مبتنی بر اصالتِ

 "تولید فکر".

 به نظر فعالین دانشجویی (فارغ از گرایش ایدئولوژیک) تولید تئوری برای برون‌رفت 

.از انسداد سیاسی یا تئوریِ تغییر، اولویت کار دانشجویی بود  


با استناد به گفتگوهای من با دانشجویان 

در این روزها - که دانشجویان ورودی سال‌های نیمه دوم دهه ۹۰ یا پس از آن هستند

 .این اشتیاق میان آنان کمرنگ‌تر شده است 

این بدین معنی نیست که برخی از دانشجویان فعال کار تئوریک نمی‌کنند؛

 بل‌که فقدان تشکیلات بهم پیوسته‌ی دانشجویی و تحول منابع معرفتی از منابع مکتوب به منابع آنلاین

 .تغییر بزرگی در رویکرد دانشجویان امروزی به تئوری و پراکسیس ایجاد کرده است    


مثلاً به راحتی می‌توان در میان صدها شماره نشریات دانشجویی که در دهه ۸۰ منتشر شدند 

.مقالات متعددی در باب "آزادی مثبت در برابر آزادی منفی" یافت 

باور گروهی این چنین بود که مفهوم آزادی نیاز به توضیح و تبیین دارد. 

این‌که چرا چنین نگاهی بر ما حاکم بود نیاز به یک بازخوانی تاریخی-گفتمانی

.از دانشگاه پس از انقلاب ۵۷ دارد    


.اما دانشجویان امروز نیاز زیادی به تئوری برای عمل اعتراضی نمی‌بینند

 .آن‌ها "تمثیل مصداقی" را جایگزین "توجیه تئوریک" کرده‌اند 

.یعنی آزادی برای‌شان مصداق دارد و آن طور دیگری است که می‌توان زیست 

.برای آزادی به کشورهای دیگر اشاره می‌کنند یا به وضعیت آزادی پیش از فاجعه‌ی ۵۷ ارجاع می‌دهند 

.برای مبارزه برای آزادی هم یا روسری را بر سر چوب می‌کنند ویا اینکه حجاب اجباری را آتش می‌زنند    


،مثلاً اگر جنبش دانشجویی در دهه‌ی ۸۰ در باب تفکیک جنسیتی چندین بیانیه داد و تجمعات اعتراضی داشت

 در این جنبش انقلابی اما دانشجویان "مکان"هایی که اعمال‌کننده‌ی تفکیک بدن‌ها هستند را تسخیر می‌کنند 

(همچون دانشگاه آریامهر [شریف] یا دانشگاه مازندران)

 و در برخی موارد، همچون دانشگاه هرمزگان، دیوار

.بین دو سلف غذاخوری دانشجویان دختر و پسر را می‌شکنند 

اهمیت تسخیر سلف‌های

غذاخوری برای دانشجویان را می‌توان در اهمیت تفکیک جنسیتی برای جمهوری اسلامی 

.و عمق انقلابی‌گری این کنش جست    


در حالی‌که در دهه‌ی ۸۰ شعار علیه نظام و خامنه‌ای از خطوط قرمزی بود

.که کمتر دانشجویی از آن عبور می‌کرد

 .این روزها "مرگ بر خامنه‌ای" و "مرگ بر دیکتاتور" از پررنگ‌ترین شعارهای دانشگاه است

 حتی در چندین دانشگاه، از دولتی تا آزاد و غیرانتفاعی، عکس‌های خمینی، خامنه‌ای و قاسم سلیمانی

.لگدمال یا به آتش کشیده شده است

 شعارهایی که در خیابان نیز کاملا بروز دارند

.و کنش‌هایی که در شهرهای کوچک و بزرگ نیز دیده شده‌اند  


دسترسی‌ی گسترده به مصداق‌های آزادی، رفاه، و قانون‌مندی از طریق شبکه‌های اجتماعی

 ،بسیار بیش‌تر و بهتر از نشریات دانشجویی یا روزنامه‌های چاپی توانسته به طور مصداقی 

.همه‌گان را نسبت به آن‌چه نمی‌خواهند و آن‌چه می‌خواهند آگاه کند

 .گستره‌ی این آگاهی دبستان تا دانشگاه را در برمی‌گیرد   


جمع‌بندی

دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی در اواخر مهر و اوایل آبان ۱۴۰۱ تلاش کرده

 تا با رها کردن بسیجیان مسلح در صحن دانشگاه، تجمعات محقر چند ده نفره از شبه‌دانشجویان 

و استادان وابسته و نیز حمله به خوابگاه‌های دانشجویی، در میان دانشجویان رعب‌افکنی کند.

 آن‌ها گمان می‌کنند ایجاد ترس تنها راه برای منکوب کردن

.این رویش جوانه‌های رهبری‌کننده دانشجویان است 

،اما، جنبشی که شبکه‌ای افقی است، امتداد انقلاب ملی ایرانیان است

 ،و آزادی را به طور مصداقی می‌شناسد 

کابوس همیشه‌گی‌ی این رژیم انیرانی خواهد بود

 و همان‌گونه که خود دانشجویان فریاد می‌زنند



ایران را پس خواهند گرفت. 


منبع 

https://www.fereydoun.org/reflections/06048

شبنم

  در ساحل چشمان من شفق با اسم تو تسلیم مهتاب می‌شود موج‌های قلبم یکی پس از دیگری دست به‌دامن شب نبض خاطره‌های‌مان را به تپش درمی‌آورند در مه...

محبوب‌ترین‌هایِ خواننده‌گان وبلاگ