پذیرش دیگری با روی‌کردی متأثر از پست مدرنیسم،

۱۴۰۲ دی ۲۱, پنجشنبه

دادگاه سوء‌قصد به‌‌سلمان رشدی

 


محمد خاتمی

سربازان امام خمینی در سراسر دنیا حکم اعدام سلمان رشدی را 

زنده نگه خواهند داشت ۲۸،۱۳۶۷بهمن

میرحسین موسوی 

سلمان رشدی که آلت دست صهیونیسم علیه اسلام شده 

به کیفر خود خواهد رسید  ۲اسفند ۱۳۶۷ 

به دلیل انتشار خاطرات سلمان رشدی از سوءقصد به او، 

ممکن است محاکمه هادی مطر به تعویق بیفتد.

زیرا متّهم حق دارد برای آماده سازیِ خود به‌‌دادگاه

این نوشته را بخواند

وکیل متهم به‌‌تعویق پافشاری می‌کند،. وکلای رشدی اما با تعویق محاکمه مخالف‌اند.

قرار است انتخاب اعضای هیأت منصفه از ۸ ژانویه سال جاری آغاز شود

به گزارش رادیو زمانه، به دلیل انتشار خاطرات سلمان رشدی از سوءقصد به او، 

ممکن است محاکمه هادی مطر به تعویق بیفتد

بر اساس این گزارش و به نقل از آسوشیتدپرس دیوید فولی،

 قاضی شهرستان چاوتاکوا در نیویورک در یک نشست خبری گفت 

که هادی مطر، متهم به اقدام به سوءقصد به سلمان رشدی حق دارد

 دست‌نوشته، خاطرات و هر گونه مطالب مرتبط را به عنوان بخشی از روند آماده‌سازی

 برای محاکمه ببیند و بخواند

«نویسندگان و سیاستمداران رقیب‌های طبیعی یک‌دیگرند. 

هر دو گروه می‌کوشند جهان را با تصویری که خودشان دارند، معنا کنند. 

و رمان، راهی است برای کند و کاو در جنبه‌ی رسمی و سیاسی ِ حقیقت.»

سلمان رشدی به سال ۱۹۸۲ این واژگان را نوشت.

 

آن زمان خواننده‌گان اندکی با این نویسنده‌ی جسور آشنا بودند.

 بعدتر، به سال ۱۹۸۷ گفتار «الله و یانوس» او به چندین زبان اروپایی منتشر شد

 و پس از آن رمان 

«آیه‌های شیطانی».

رمان آیه‌های شیطانی اولین بار ۲۵ سپتامبر ۱۹۸۸ به زبان انگلیسی 

با عنوان 

The Satanic Verses  

 توسط انتشارات «ویکینگ‌پرس» منتشر شد.

۱۴ ژانویه ۱۹۸۹ گروهی از مسلمانان مقیم بریتانیا در شهر بردفورد بر ضد رمان 

«آیه‌های شیطانی» 

تظاهرات کردند و نسخه‌هایی از این کتاب را سوزاندند.

٬بیست‌هفتم ژانویه‌‌ همان سال گروهی از مسلمانان در هایدپارک لندن امضاهایی

 در مخالفت با این رمان گرد آوردند و «طومار» را به انتشارات پنگوئن 

که مالک انتشارات «ویکینگ‌پرس» است فرستادند.

دقیقاً یک ماه بعد، 

در ۱۴ فوریه ۱۹۸۹ آیت‌الله خمینی فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد.

با سه ملیون دلار جایزه 

در غرب هنوز کسی با واژه‌ی «فتوا» آشنا نبود.

 خمینی بود که با فتوا پا به درون جهان ادبیات گذاشت

 و سلمان رشدی ِ نویسنده تبدیل شد به آماجی با جایزه برای سرش.

 این فتوا آغاز صدور اسلام شد که خمینی وعده‌اش را داده بود،

 اما با نوشیدن جام زهر از پس جنگ هشت ساله با عراق

 به آرزویی دست نایافتنی تبدیل شده بود.

دوم مارس همان سال هزار نویسنده سر‌شناس جهان 

خواهان پاسداشت آزادی بیان و حفظ جان سلمان رشدی شدند.

رشدی در سال ۱۹۸۸ جایزه ادبی ویتبرد را به خاطر رمان «آیه‌های شیطانی» دریافت کرد.

آیه‌های شیطانی در سال ۲۰۰۱ به ترجمه روشنک ایرانی به زبان فارسی

 در خارج از ایران منتشر شده است.

هفت مارس ۱۹۸۹ بریتانیا رابطه دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

سلمان رشدی جمعه ۱۲ اوت/۲۱ مرداد سال ۲۰۲۲ در چاوتاکوا در غرب ایالت نیویورک

 در یک برنامه ادبی با چاقو مورد حمله قرار گرفت و از ناحیه گردن، چشم، ران و سینه مجروح شد. 

رشدی به مدت شش هفته در بیمارستان تحت درمان قرار داشت 

و یک چشم خود را از دست داد و دست چپش هم آسیب دید.

انتشارات «رندوم هاوس» در ۱۶ آوریل سال جاری 

خاطرات رشدی درباره سوءقصد را در ۲۵۶ صفحه با عنوان

 «چاقو: مراقبه‌های پس از یک قتل» 

منتشر می‌کند.

 ناتانیل بارون، وکیل هادی مطر در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت:

«نه فقط کتاب، بل‌که هر یادداشتی کوچکی را که رشدی 

درباره این حادثه نوشته یا ضبط کرده باید

 قبل از آغاز محاکمه ببینیم. ما این حق را داریم»

به گفته جیسون اسمیت دادستان منطقه,

وکیلان رشدی درخواست دادگاه را

 با استناد به قانون کپی‌رایت رد کرده‌اند.

 اکتبر سال گذشته دادستان گفته بود 

قصد دارد از رشدی برای شهادت در دادگاه دعوت کند.

 رشدی گفته بود مردد است.

 از یک طرف مایل است به دادگاه برود و به چشمان ضارب نگاه کند

 از طرف دیگر مایل نیست سبب رنج و آزار او شود.

هادی مطر، متهم به حمله با چاقو به سلمان رشدی 

در مصاحبه‌ای با نیویورک پست گفته بود

 به آیت‌الله روح‌الله خمینی احترام می‌گذارد

 اما نمی‌گوید پیروی فتوای بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است

مقامات امنیتی ناتو تأیید کرده‌اند 

مطر با اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تماس مستقیم قرار داشته‌است.

هادی مطر همچنین به نیویورک پست گفته بود تنها چند صفحه از رمان 

«آیات شیطانی»

 رشدی را خوانده است.

 او هنگام دستگیری گواهینامه رانندگی جعلی

 با نام «یکی از فرماندهان حزب‌الله» را استفاده می‌کرد.

 دادستان‌های فدرال در حال 

«بررسی ارتباطات او» با «حزب‌الله و یا جمهوری اسلامی» هستند.

هادی مطر، فرزند یکی از مهاجران لبنانی، 

پس از سفر به لبنان در سال ۲۰۱۸،

 دچار دگرگونی فکری شد و به صورت افراطی به

 «مذهب شیعه»

 گروید و از انقلاب اسلامی ایران حمایت می‌کند.

رشدی درباره انتشار کتاب خاطراتش از سوءقصد در بیانیه‌ای گفته بود:

«نگارش این کتاب برای من ضروری بود تا به اوضاع مسلط شوم

 و با هنر به خشونت پاسخ دهم.»

می‌توان پرسید: چرا نویسنده‌ی کنج‌کاو حقیقت،

رانده می‌شود به جهان سیاست؟

نویسنده می‌نگرد و شخصیت‌هاش را می‌آفریند،

 در حالی‌که اهل سیاست، خود شخصیت ِ اصلی ِ داستانی‌اند

 که می‌سازند و نمی‌آفرینند.

سلمان رشدی، در بهت از فتوایی که زندگی‌ش را دگرگون کرد،

 بارها تکرار کرده است که تنها خواسته و دغدغه‌اش نوشتن است و بس.

 اما به رغم این خواست، رانده شد به نقشی که خواسته‌اش نبود. 

 “من” ایرانی در کجای این جهان موهوم قرار می‌گیرم.

 آیا سرانجام خواهم توانست استوره را از دین

 و دین را از تاریخ

 و تاریخ را از داستان 

و داستان را از سیاست بازشناسم

 و هر یک را در آن جایی قرار دهم که جایگاهشان است؟

پدیده سلمان رشدی موضوعی دیگر را نیز برای ما ایرانیان به بحث روز بدل کرد

 و آن این‌که؛ ادبیات نه سیاست است و نه تاریخ. 

ادبیات ذهن و خیال ناب است که در آزادی مکتوب می‌شود

 و نویسنده آزاد است تا از هر آن‌چه که فکر می‌کند 

می‌تواند دستمایه‌ی کارش قرار گیرد، استفاده کند

 این دستمایه می‌تواند تاریخ، مردم‌شناسی، دین و روانشناسی و یا هر علمی باشد.

 ادبیات مجاز به استفاده از هر علم و پدیده‌ای است 

فرازهایی از حمایت از فتوای خمینی بقتل سلمان رشدی بخاطر نوشتن یک رمان

حجت‌الاسلام محمد اسماعیل زارعی 

مسئول دبیرخانه اجرای حکم قتل سلمان رشدی

 بر اساس فتوای خمینی در همایشی با عنوان 

«فتوای ماندگار» 

گفت:

«از اقدام شجاعانه‌ی جوان آمریکایی در جهت اجرای حکم تاریخی امام راحل 

صمیمانه تشکر می‌کنیم.

 این‌که با این اقدام خود یک چشم سلمان رشدی را کور

 و یک دست او را ناکار کرد باعث خوشحالی مسلمانان شد.»

محمد اسماعیل زارعی ادامه می‌دهد:

«هر چند سلمان رشدی مرده‌ای متحرک بیش نیست

 در همین راستا در جهت ارج نهادن به این اقدام شجاعانه 

حدود هزار مترمربع زمین زراعیِ با ارزش و حاصلخیز

 اهدایی مرحوم حجت‌الاسلام حاج شیخ حسین زارعی طی مراسم ویژه‌ای

 تحویل وی [هادی مطرف ضارب رشدی] و یا نماینده‌ی قانونی‌اش می‌شود.»

زارعی در ادامه گفت:

«مقدار زمین باقی‌مانده هم تحویل کسانی خواهد شد

 که این جرثومه فساد را به درک واصل کنند. 

ما معتقد هستیم این حکم باید در هر شرایطی اجرایی شود 

و همه توان خود را برای اجرای این حکم تاریخی حضرت امام به کار خواهیم گرفت»

محمد خاتمی

گفت 

سربازان امام خمینی در سراسر دنیا حکم اعدام سلمان رشدی را زنده نگه

خواهند داشت ۲۸ بهمن ۱۳۶۷

علی خامنه‌ای:

می‌گوید

تیری که پرتاب شده (فتوای خمینی) بالاخره به هدف خواهد خورد. ۲۵ بهمن ۱‍۳۹۴

میرحسین موسوی:

گفت

سلمان رشدی که آلت دست صهیونیسم علیه اسلام شده به کیفر خود خواهد رسید  ۲ اسفند 

۱۳۶۷

عطاءالله مهاجرانی

بزرگ‌ترین اتهام سلمان رشدی بر اساس کتاب عطاء‌الله مهاجرانی که با عنوان

 “نقد توطئه آیات شیطانی”

، در تأیید فتوای خمینی نوشته شده، “شک در موضوع وحی” است

 و این‌که پیامبر “فردی خودخواه” معرفی شده، 

یاران او “افرادی هستند با انحراف‌های گوناگون”.

 رشدی در کتاب خویش “نسبت انحراف به همسران پیامبر” داده، 

“نسبت به احکام اسلامی تحقیر و اهانت” روا داشته، 

و “فرشته وحی جبرئیل” را “تحقیر و اهانت” کرده،

 او هم‌چنین، “چهره خمینی” را مخدوش کرده است.

 (تمامی نقل قول‌ها از همین کتاب است

 و این کتاب  در واقع هم‌چنان سیاست جاری رژیم است در این موضوع)

با توجه به چنین اتهاماتی، سلمان رشدی “مسائلی را مطرح می کند

 که دیگر قابل پاسخگویی نیست و پاسخ‌اش همان فتوای امام خمینی است

” مهاجرانی از قرآن و احادیث کمک می‌گیرد تا ثابت کند، 

مرگ حق سلمان رشدی است و او باید کشته شود.

 از “عالمان اسلام” و احکام آن‌ها نقل می کند

 که هرکس پیامبر را توهین کند، قتل او واجب است

 و نتیجه می گیرد که حکم خمینی نیز بر این اساس قابل اجراست.

 فتوای ارتداد همچون شمشیری از شجره مقدس فقه اسلامی رویید

 و چشمان فتنه را از کاسه بیرون انداخت.

«نقد توطئه آیات شیطانی»صص۱۳۲-۱۴۲

مهاجرانی در کتاب خویش آگاهانه تاریخ را با رمان یکی می‌پندارد

 تا بدین‌وسیله رشدی را به تحریفِ تاریخ متهم کند، 

ولی این برداشت را بسیاری از ایرانیان نیز از ادبیات دارند. 

متاسفانه با گذشت بیش از صد سال از حضور رمان‌نویسی در ایران

 این برداشت هم‌چنان حاکم بر ذهن‌هاست.

همه ما ایرانیان به شکلی پدیده سلمان رشدی را از همان فردای انقلاب، 

آنگاه که خمینی فرمان به شکستن قلم‌ها را صادر کرد، تجربه کرده‌ایم. 

در چهار دهه از حکومت جمهوری اسلامی، در کنار هزاران دگراندیشی 

که در زندان‌ها بر دار آونگ شده و یا آماج گلوله قرار گرفتند، 

صدها نویسنده نیز کشته شده‌اند. اتهام کشته‌شده‌گان همانا نوشتن بود.

پدیده سلمان رشدی به معیاری برای ما ایرانیان نیز تبدیل شد

 تا دگربار به “اما” و “اگر” شعار آزادی اندیشه و بیان و دمکراسی سر ندهیم.

 در دفاع از آزادی باید شهامت آن را داشت که هیچ قداستی را استثنا نکرد.

 “جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان”

 و “توهین به مقدسات” 

رسواتر از آن هستند که بتوان پشت آن سنگر گرفت و در عمل مخالف آزادی بود.

 آزادی و دمکراسی یا خوب است و یا بد.

 اگر خوب است، با تمام وجود و بی هیچ اما و اگری باید از آن دفاع کرد.

منبع

https://baangnews.net/17678

حمله به رشدی مصادف شد با علاقهٔ مجدد برای به‌دست‌آوردن 

نسخه‌هایی از رمان آیات شیطانی، 

و این رمان تا بعدازظهر بعد از آن در رتبهٔ سیزدهم در Amazon.com قرار گرفت.

در عرض چند روز، نسخهٔ اسپانیایی این رمان در رتبه نخست پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفت 

و سایر کتاب‌های رشدی، از جمله بچه‌های نیمه‌شب، نیز فروش خوبی داشتند، 

در حالی که روزی که او چاقو خورد، کتاب‌هایش در فهرست ۱۰۰ کتاب برتر قرار نداشتند.

ویکی‌پدیا

شبنم

  در ساحل چشمان من شفق با اسم تو تسلیم مهتاب می‌شود موج‌های قلبم یکی پس از دیگری دست به‌دامن شب نبض خاطره‌های‌مان را به تپش درمی‌آورند در مه...

محبوب‌ترین‌هایِ خواننده‌گان وبلاگ