پذیرش دیگری با روی‌کردی متأثر از پست مدرنیسم،

۱۴۰۱ آذر ۲۱, دوشنبه

داروغه، محتسب یا گشت ارشاد


در سال‌های

گذشته، تصاویر بسیاری از برخورد خشونت‌آمیز نیروی «انتظامی» جمهوری اسلامی

 در قالب طرح موسوم به 

«طرح ارتقای اجتماعی و اخلاقی»

 یا همان «گشت ارشاد» منتشر شده است. 

عمده‌ی برخورد ماموران «گشت ارشاد» با زنانی است

 که از دیدگاه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی «عفاف» جامعه را هدف قرار داده‌اند.

 پیشینه‌ی «گشت ارشاد» به‌عنوان یک طرح اجرایی

 در «پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا» به

 «طرح فرهنگ عفاف و حجاب»

 باز می‌گردد که در سال ۱۳۸۲ در 

«شورای انقلاب فرهنگی» در دوره‌ی «ریاست‌جمهوری»

 محمد خاتمی و ریاست او بر این شورا تصویب شد.


اما برخورد با زنان «بی‌حجاب» و «بدحجاب» و مواردی دیگر 

که از سوی جمهوری اسلامی «منکر» تلقی می‌شوند 

در سال‌های پس از انقلاب ۵۷ و در دهه‌ی ۶۰ در قالب

 «کمیته‌های انقلاب اسلامی»

 نیز پیشینه داشت. 


در دهه ۷۰ و مشخصا در سال ۱۳۷۲ نیز نهادی به نام 

«ستاد امر به معروف و نهی از منکر» 

تأسیس شد که وظیفه‌ی آن بیش‌تر حول سیاست‌گذاری، آموزش و تحقیق درباره‌ی موضوع

 «امر به معروف و نهی از منکر» 

می‌چرخید. 

یکی از بنیان‌گذاران این نهاد اسلامی علی خامنه‌ای و نخستین دبیر آن ابراهیم رئیسی بود


به لحاظ اجرایی، پس از انحلال کمیته‌های انقلاب 

و ادغام آن در نیروی انتظامی، 

به‌تدریج وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر از نیروهای بسیج و داوطلب 

به پلیس جمهوری اسلامی محول شد. 

جمهوری اسلامی که بر اساس ایده‌ی «حکومت اسلامی» بر ایران حاکم شد،

 از سازوکار حکومت‌های اسلامی سده‌های پیشین برای نظارت بر امور اجتماعی نیز بهره گرفت. 


یکی از این ساز و کارها «حِسبَه» بود که در آن حکومت‌ها وجود داشت.

«حِسبَه»

 اسم مصدر

 «احتساب»

، اصطلاحی است غیر قرآنی در فقه سنی و شیعه؛ 

به‌معنای امر به معروف، وقتی تَرک آن معروف (عمل خوب) آشکار شود 

و نهی از منکر هنگامی که آن منکر (عمل بد) آشکارا انجام شود. 

هر چند مفهوم حِسبَه در قرآن نیامده،

 اما امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان وظیفه‌ی دینی هر مسلمان در قرآن تصریح شده است.

 در حکومت اسلامی، کسی که این وظیفه را از طرف حکومت انجام می‌دهد «محتسب» نام دارد. 


منصب محتسب از قرن سوم هجری به این‌سو وجود داشت، 

اما تعریف‌پردازی آن میان فقها از سده‌ی پنجم هجری آغاز شد.

 تعریف حِسبَه در متون فقهی بیش‌تر بر نظارت بر امور شرعی در جامعه تأکید می‌کند 

اما محتسبان در دستگاه اداری حکومت‌های اسلامی فقط

 بر «وظایف» دینی و شرعی یا رفتار افراد جامعه‌ی اسلامی نمی‌پرداختند،

 بل‌که بر بازار، امور مرتبط با خراج و نظم اجتماع اسلامی نیز نظارت داشتند.

 منصب محتسب از دوره‌ی عباسی تا قرن ۱۹ میلادی و دوره‌ی قاجار در ایران وجود داشت.

 محتسب بعد از قضات شرع، مهم‌ترین منصب در حکومت‌های ایران در دوره‌ی اسلامی بود. 

صرفا در دوره‌ی پادشاهی پهلوی بود که این منصب کنار گذاشته شد.


تعریف و تبیین حِسبَه در فقه اهل سنت و شیعه
در میان متون فقهی، «احکام سلطانیه» متعلق به ابوالحسن ماوردی، 

فقیه سنی شافعی اهل بصره در دوره‌ی عباسی و آل‌بویه نخستین متنی است 

که به‌طور مشخص حِسبَه را تعریف کرده است.

 دومین کتاب اصلی در تعریف حِسبَه کتاب «احیاء علوم الدین» متعلق 

به محمد غزالی، دیگر فقیه سنی شافعی اهل خراسان دوره‌ی عباسی و دوره‌ی سلجوقی است.

 کتاب دیگر «رسالة فی الحسبه» است که 

متعلق به ابن تیمیّه، فقیه سنی حنبلی در دوره‌ی مملوک‌های مصر و شام است. 


در متون فقهی‌ی شیعه درباره‌ی حِسبَه، 

اولین متن اصلی درباره‌ی حِسبَه «الدروس الشرعیّه» متعلق

 به عبدالله مکی عاملی مشهور به «شهید اول»، فقیه اهل لبنان در قرن هشتم هجری است. 


حِسبَه یا امور حسبیّه به‌عنوان وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر

 به‌تدریج در متون فقهی شیعه اهمیت یافت.

 از علامه مجلسی در عصر صفوی تا محمد حسن نجفی 

(که به روایت برخی نخستین «مرجع تقلید» شیعه در عصر قاجار بود) 

و سپس در آثار فقهای متأخر شیعه، حِسبَه در پیوند با ولایت فقها مطرح شد؛ 

ولایت بر وظایفی که شرع اسلام تَرک آن‌ها را مجاز نمی‌داند. 

این امور در متون فقهی شیعه شامل مواردی چون اوقاف بدون متولی، 

افراد بی‌سرپرست،

 اموال بدون وارث،

 خمس و زکات و نیز اقامه‌ی حدود شرعی است؛

 از جمله مجازات کسانی که وظایف شرعی را رعایت نمی‌کنند.


روح‌الله خمینی در کتاب

 «البیع»

 (جلد دوم، ص. ۴۹۷)،

 «محافظت از جوانان در برابر اسلام»

 و نیز «منع تبلیغات علیه اسلام» را از مصادیق حِسبَه شمرده است.

 در آن کتاب خمینی به‌عنوان مدافع حکومت اسلامی بر این باور است

 که جز در یک «حکومت عادل اسلامی» نمی‌توان امور حسبیه را به متولی اصلی آن سپرد


حسبه در تاریخ ایران دوره‌ی اسلامی در عمل چگونه اجرا می‌شد؟

محتسب معمولا یا از سوی حاکم یا از سوی قاضی منصوب می‌شد. 

محتسب از سوی حاکم اسلامی یا قاضی شرع این وظیفه را داشت

 در مواردی که حکومت تعیین کرده بود امور حسبی را اجرا کند.

 او ممکن بود یک فقیه یا یک غیر فقیه باشد. 

خواجه نظام الملک، وزیر دوره‌ی سلجوقی، وظیفه‌ی محتسب را 

نظارت بر مبادلات تجاری، کشف اجناس تقلبی، جلوگیری از رشوه‌گیری 

و البته امر به معروف و نهی از منکر دانسته است 

(Hisba", Encyclopaedia of Islam, 1986").

حسین واعظ کاشفی، نویسنده‌ی

 «اخلاق محسنی» و «روضة الشهداء» 

در دوره‌ی تیموری، محتسب را ضامن تطابق شئونات زندگی با شعائر اسلامی می‌دانست.

 او محتسب را نماینده‌ی سلطان اسلامی و کسی می‌دانست

 که باید دارای عفت و ایمان و بدون حرص دنیوی باشد:


هر سلطانی که در اقامت حدود شرع و اجرای دین کوشد》

نایب حق و ظل الله باشد

 و چون پادشاه را به واسطه‌ی کثرت مهمات ملکيه جزئیات این امر رسیدن متعذّر است، 

هر آینه باید که محتسبان در مملکت خود نصب کند 

و محتسب باید که در اسلام صُلب بود و حمیّت دین‌پروری بر او غالب باشد 

و به صفت عفّت و پرهیزکاری و امانت و راستی‌ و کم‌طمعی‌ آراسته بوده،

 و هرچه کند برای تقویت دین کند 

و از غرض و ریا و داعی نفس و هوا برطرف باشد تا قول او در دل‌ها تأثیر کند》د

(همان)


از جمله وظایف محتسبان در دوره‌ی سلطان سنجر سلجوقی

 می‌توان به نظارت بر مساجد و حاضران در اماکن مذهبی، 

و برخورد با 

«افراد فاسد»، 

«رفتار خلاف عفت عمومی»،

 «منکر در ملأ عام»

 و شرب

 «مشروبات سکرآور»

 در اماکن عمومی اشاره کرد. 

علاوه بر این موارد، محتسبان بر امور «اهل ذمّه» یعنی غیر مسلمانان «اهل کتاب» نظارت داشتند. 

اهل ذمّه جامه‌ای متفاوت می‌پوشیدند و باید «جزیه» پرداخت می‌کردند 

(همان).


در نمونه‌ی دیگر، در دوره‌ی صفوی، در تبریز، برخورد با «شرب خمر»، «قمار» و

 سایر منکرات شرعی از جمله وظایف محتسب بوده است.

 محتسب ارشد صفویان «محتسب الممالک» نامیده می‌شد و مقامی مهم محسوب می‌شد

 (همان).


پس از صفویان، از اهمیت مقام محتسب در ایران کاسته شد 

و به‌تدریج «داروغه» و سپس «وزارت نظمیه و احتسابیه» متصدی برخی وظایف حسبی، 

و شخص مرجع تقلید، متولی برخی دیگر از امور حسبی شد. 

با شکل‌گیری نهاد مرجعیت در تشیع امامی، به‌تدریج امور مرتبط 

با وجوهات شرعی و دیگر امور حسبیه که با شرع ارتباط داشتند

 به فقها واگذار شد.

 مراجع تقلید به برخی از مقلدان «عادل» خود «اجازه» می‌دادند

 که به امور حسبی و احکام شرعی رسیده‌گی کنند. 

اما از آنجایی که آن‌ها نقشی مستقیم در امور اجرایی کشور نداشتند، 

رسیده‌گی به «منکرات» بر عهده‌ی داروغه، کلانتر و نظمیه بود.

 در دوره‌ی رضاشاه، امور حسبی به خمس و زکات، امور وراثتی، 

سرپرستی افراد «صغیر» و مواردی این‌‌چنین، در چارچوب وظایف دادگستری قرار گرفت

 و به آن قالب محدود شد.


حال جمهوری اسلامی با احیای اصل شرعی 

«امر به معروف و نهی از منکر» 

و اجرای آشکار آن در فضای عمومی، 

در عمل و به‌معنای دقیق کلمه، به یک سازوکار «قرون وسطایی» بازگشته است. 

حسبه که در فقه و ساختار اداری حکومت‌های اسلامی پرورده شد، 

در عریان‌ترین شکل خود به ایران بازگشته است تا افراد جامعه را «هدایت» کند؛

 اما شکست این تشکیلات و اهداف آن، 

مانند دیگر سازوکارهای شرعی و فقهی، مدت‌هاست که پدیدار گشته است.

۱۴۰۱ آذر ۱۷, پنجشنبه

هم‌کاری سه‌قوه در گشت ارشاد


گشت ارشاد
 با نام رسمی طرح ارتقای امنیت اجتماعی، برنامه‌ی اجرایی‌ی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است
 که در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان «طرح جامع عفاف» اجرا شده‌است.
گشت های ارشاد از اینجا می آیند
«طرح ارتقای امنیت اجتماعی» 
برنامه اجرایی نیروی انتظامی است که در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان
«طرح جامع عفاف»
 اجرا شد.

وبسایت فرارو
شورائی که ریاست آن را رئیس جمهور برعهده دارد و مصوبات آن با امضا رئیس جمهور ابلاغ می شود
 پس از تصویب «طرح جامع عفاف» محمود احمدی نژاد«طرح جامع عفاف» را به نیروی انتظامی ابلاغ کرد.
 نیروی انتظامی برنامه اجرایی خود پیرامون عملی کردن«طرح جامع عفاف» را 
پس از چند جلسه هماهنگی با محمود احمدی نژاد با عنوان «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» آغاز کرد.
 با توجه به آنکه طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود ،
در کنار دولت
 قوه قضائیه،
 سپاه پاسداران،
 وزارت اطلاعات، 
نیروی مقاومت بسیج
نیز هم‌کاری داشتند.
این طرح مورد حمایت مسئولان بلندپایه‌ی جمهوری اسلامی‌ی ایران قرار گرفت.

خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس 
 «برخورد با جرایم مشهود و ‏توقیف خودروهایی که سرنشینان آن کشف حجاب نموده‌اند» 
یکی از اهداف این طرح است و با مراجع قضایی نیز در این زمینه هماهنگی شده است.

 فرماندهٔ پیشین انتظامی تهران احمدرضا رادان 
در سال ۱۳۸۶ این طرح را «مبارزه با بدحجابی و اراذل و اوباش» توصیف کرد.
[۱] 
این طرح در سال ۱۴۰۱ به‌دنبال کشته‌شدن مهسا امینی، از سوی بریتانیا تحریم شد.
[۲]
پیش‌زمینه
به گفته‌ی بی‌بی‌سی، پس از انقلاب ۱۳۵۷ گشت‌های مختلفی تشکیل شده بودند 
تا با موضوعات اجتماعی که برای حکومت خط قرمز محسوب می‌شدند،
 مانند پوشش زنان یا روابط دختران و پسران، برخورد کنند. 
از جمله این گشت‌ها در دهه شصت، گشت‌های کمیته‌های انقلاب اسلامی
 و گشت‌های جندالله ژاندارمری،
 تا پیش از ادغام هر دو نیرو در نیروهای انتظامی، و گشت‌های ثارالله 
سپاه پاسداران با هم‌کاری نیروهای بسیج بودند. 
در دوره‌ی ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و با ادغام کمیته‌های انقلاب با شهربانی و ژاندارمری، 
این گشت‌ها در قالب نیروی انتظامی ادامه یافت 
و خرداد سال ۷۵ نیز طرح «مبارزه با بدحجابی» در تهران از سوی وزارت کشور اجرا شد.
[۳]

تأسیس
به گفته‌ئ اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی،
 تشکیل گشت ارشاد بر اساس مصوبه‌ای بوده که در آخرین روزهای فعالیت دولت سید محمد خاتمی 
در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید
 و اوایل روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد اجرایی شد. 
شورای عالی انقلاب فرهنگی چهارم مرداد ۱۳۸۴ «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف» را تصویب کرد. 
نیروی انتظامی، وزارت کشور و وزارت اطلاعات از جمله نهادهای عضو این کمیته هستند. 
در این مصوبه به صراحت به موضوع گشت ارشاد اما اشاره نشده 
و کلیات بیان شده بود
 این شورا در سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۹۸ مصوباتی را در این زمینه داشته‌است.
[۳]

در تابستان سال ۱۳۸۵ مقامات نیروی انتظامی آغاز فعالیت گشت ارشاد را اعلام کردند 
و گفتند که این گشت‌ها تنها وظیفه تذکر دادن به افراد «بی‌حجاب» را دارند.


 در ماه‌های بعد اما رویه تغییر کرد و مقامات نیروی انتظامی از بازداشت تعدادی از زنان نیز خبر دادند.
 پس از آن نیز طرح‌های مختلف «امنیت اجتماعی» در نقاط مختلف از جمله تفرجگاه‌ها اجرا شد.
[۳]
مراحل نخستین طرح بیش‌تر بر پوشش زنان تمرکز داشت 
و در مراحل بعدی ابتدا جمع‌آوری معتادان و سپس جمع‌آوری اراذل و اوباش، 
بازرسی از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های لباس و آرایشگاه‌های مردانه، عکاسی‌ها و.. نیز
 در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفت.
 اجرای این طرح واکنش‌های فراوانی به هم‌راه داشته‌است
 و در بسیاری موارد با مقاومت شهروندان روبه رو گردیده‌است.
[۴]
[۵]

آغاز گشت‌های بسیج در محلات
فرمانده سپاه محمد رسول‌الله که در جریان تغییرات سال ۱۳۸۷ و ایجاد ساختار موزاییکی در سپاه پاسداران 
یکی از دو نیروی سپاه است که در شرایط بحرانی مسئول کنترل تهران خواهد بود،
 از آغاز گشت‌های شبانه بسیج برای ارتقای امنیت اجتماعی خبر داد. 
این گشت‌ها از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح و در صورت لزوم ۱۰ شب تا ۶ صبح
 در محلات تهران انجام می‌شود و نیروها به تجهیزات سبک و نیمه‌سبک از جمله سپر و باتوم مجهز هستند.
 گشت‌های بسیج در محلات از ابتدای انقلاب و خصوصاً پس از آغاز شورش مسلحانه
 توسط سازمان مجاهدین خلق ایران آغاز شد،
 اما پس از روی کار آمدن دولت خاتمی تضعیف و تقریباً تعطیل شده بود.
[۶]

دور زدن
مخالف‌ها یک برنامه اپلیکیشن موبایل اندروید برای کمک به دور کردن عمدی مردم
 از منطقه گشت ارشاد مستقر در شهرهای ایرانی ساخته‌اند و اجرا می‌شود.
[۷]

ابعاد حقوقی
«طرح ارتقای امنیت اجتماعی»
 از ابعاد مختلفی مورد بررسی و انتقاد قرار گرفته‌است 
که مهم‌ترین آن جایگاه حقوقی اقدامات پلیس و سایر دستگاه‌های اجراکنندهٔ طرح است.
قانون‌گذاری پیرامون پوشش و آرایش مردم
پلیس در جریان اجرای طرح انواعی مختلفی از پوشش و آرایش‌ها را ممنوع کرد 
و مانع از تولید، واردات، فروش و استفاده از آن گردید
 و اقدام به تذکر یا بازداشت و انتقال افراد به مراکز پلیس و پرونده‌سازی برای آنان کرد. 
این درحالی است که بر اساس قوانین ایران پلیس تنها ضابط قضایی و اجراکننده قوانین است
 و نمی‌تواند راساً قانون‌گذاری کند.
اسماعیل احمدی مقدم فرماندهٔ وقت نیروی انتظامی پس از بالا گرفتن انتقادات 
 و خصوصاً پس از آن‌که غلامحسین الهام، سخن‌گوی دولت احمدی‌نژاد،
 حمایت دولت از اجرای «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» را انکار کرد گفت:
تاکنون نخواستیم موضوع بند یکم این طرح را عنوان کنیم،
 اما به دلیل به وجود آمدن این بحث‌ها باید بگوییم بر اساس بند یکم،
 تعیین مصادیق حجاب و حد و مرز آن بر عهدهٔ نیروی انتظامی است
 و صراحتاً به آن اشاره شده، از این رو تنها انجام وظیفه کردیم.
بنا به تأیید علی خامنه‌ای، شورای عالی انقلاب فرهنگی
 (بر خلاف قانون اساسی که یگانه قانون‌گذار را مجلس می‌داند) 
حق وضع قانون دارد.
[۸] 

این شورا نیز در
 «طرح جامع عفاف»
 (ابلاغ شده توسط محمود احمدی‌نژاد) 
اختیار قانون‌گذاری پیرامون پوشش و آرایش مردم را به پلیس داده‌است.
[۹] 

مجری این طرح نیروی انتظامی، سپاه و بسیج می‌باشد.
[۱۰]
[۱۱]
[۱۲]
[۱۳]
[۱۴]
[۱۵]

مجریان طرح
نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و بسیج
 تنها ارگان‌هایی هستند که به عنوان ضابط قضایی در ایران معرفی شده‌اند.
 اما رئیس پلیس امنیت اخلاقی خراسان رضوی از ارائه برگه‌های جریمهٔ اتومبیل‌ها توسط
 طلاب حوزه‌های علمیه و بسیاری ارگان‌های دیگر خبر می‌دهد.
در این طرح از ارگان‌های زیادی کمک گرفته شده‌است اما تعداد قبوض محدود است 
و به‌طور مثال از نیروهای بسیج، حوزه علمیه و دانشگاه هم استفاده شده که همگی این افراد کاملاً قابل وثوق هستند. 
رئیس پلیس امنیت اخلاقی خراسان رضوی خاطرنشان ساخت: 
در یک روش دیگر به صورت محسوس و با خودرو در خیابان توقف می‌کنیم.
[۱۶]

فرماندهان طرح
سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم:
 وی اندکی پس از پیروزی محمود احمدی‌نژاد از معاونت فرماندهی بسیج 
به فرماندهی نیروی انتظامی منصوب شد.
سرتیپ پاسدار احمدرضا رادان:
وی از فرماندهی نیروی انتظامی خراسان به فرماندهی نیروی انتظامی تهران ارتقا یافت
 و در مهر ۱۳۸۷ ضمن ارتقا درجه به سرتیپ تمامی به معاونت فرمانده نیروی انتظامی منصوب شد.
[۱۷]

سردار رضا زارعی فرمانده پلیس تهران، 
وی اندکی بعد به اتهام روابط نامشروع با زنان بازداشت شد
بودجه‌ی طرح
در تابستان ۱۳۸۷ یکسال پس از آغاز طرح، 
نیروی انتظامی از اختصاص بودجه ۱۰۳ میلیاردی به این طرح و دائمی شدن آن خبر داد.
[۱۸]

در سال ۱۴۰۱ بودجه هزار میلیارد تومانی برای آن در نظر برآورد شده‌است
 در حالی که بودجه دانشگاه شریف ۶۸۴ میلیارد، 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۴۵۰ میلیارد تومان، 
سازمان اورژانس کشور ۳۹۵ میلیارد تومان برآوردشده است.
[۱۹]

آثار اقتصادی
کنترل پوشش مردم خصوصاً زنان، 
حضور گسترده مأموران پلیس در فروشگاه‌های و مراکز خرید، 
بازرسی فروشگاه‌ها توسط مأموران 
و تأکید به جلوگیری از ورود زنانی که به زعم پلیس بد حجاب هستند
 به فروشگاه‌ها منجر به کاهش فروش و تولید پوشاک در ایران، 
برگشت خوردن بخشی از تولیدات و وارد آمدن فشار هرچه بیش‌تر بر صنعت پوشاک ایران شد.
[۲۰]

اقدامات پلیس پیرامون پوشش و روابط مردم
کنترل پوشش و بازداشت‌ها
سردار علیرضا اکبرشاهی فرمانده انتظامی استان تهران 
(نیمه خرداد۱۳۸۷): 
دستگیری۱۰۹۸ زن به دلیل پوشش 
و ارسال ۱۱۴ نفر به دادگاه 
و دستگیری ۸۳ نفر به دلیل برگزاری مراسم جشن و میهمانی.
[۲۱] 

همچنین اداره‌ی ارشاد کرمان نیز استفاده از رنگ‌های سفید و زرد و قرمز را برای زنان 
در ادارت تابعه ممنوع و آن‌ها را جلف نامید.
[۲۲]

کنترل ظاهر مردم در فرودگاه‌ها
فرماندهٔ پلیس فرودگاه‌ها 
 جلوگیری از سفر ۱۲۸ نفر،
 اخذ تعهد کتبی از ۶۷۹۹ نفر
 و تذکر به ۱۷۱هزار و ۱۵۱ نفر
 به دلیل آنچه بدحجابی خواند در ۵ ماه اول سال ۱۳۸۷ خبر داد.
[۲۳]

بازجویی از مردم پیرامون محل خرید لباس
سال ۸۷ از سوی پلیس به عنوان سال تثبیت طرح ارتقای امنیت اجتماعی نام برده شد.
 در فاز جدید اقدامات پلیس برای کنترل پوشش مردم، 
نیروی انتظامی به جز بازداشت افراد به دلیل نوع پوشش، 
از آنان پیرامون محل خرید لباس تحقیق 
و سپس نسبت به پلمب فروشگاه‌ها اقدام می‌کرد. 
این طرح از میدان ونک تهران آغاز شد.
[۲۴]

کنترل خریدهای مردم
نیروهای پلیس در ادامه طرح ارشادی خود به کنترل خریدهای زنان در پاساژها پرداخته
 و آنان را وادار به بازکردن کیف و روئیت لباس‌های خریداری شده می‌کردند. 
به دلیل کمبود نیروی زن، نیروهای مرد پلیس نیز در کنترل لباس‌های خریداری شده مداخله داشتند.
[۲۵]

کنترل روابط افراد و «بدحجابی» در شرکت‌ها و کافی‌شاپ‌ها
فرماندهٔ انتظامی تهران بزرگ طرح برخورد با بدحجابی در مراکز و شرکت‌های خصوصی
 در سال ۱۳۸۷ را بیان کرد: 
«در راستای اجرای طرح ارتقای طرح امنیت اجتماعی، 
پلیس پایتخت به زودی طرح برخورد با بدحجابی در شرکت‌های خصوصی
 و مراکزی نظیر کافی‌شاپ‌ها، کافی‌نت‌ها، تالارها و رستوران‌ها را از سر می‌گیرد
 و با اختلال کننده‌گان امنیت و قانون شکنان به شدت برخورد می‌کند.»
[۲۶]

پلمپ عکاسی‌ها

در ادامه اجرای طرح، پلیس ضمن بازرسی از عکاسی‌ها ده‌ها واحد صنفی را پلمب و به تعدادی اخطار داد.

[۲۷]


دادگاه سیار و پرونده‌سازی

عباس پوریانی دادستان عمومی و انقلاب گرگان راه‌اندازی دادگاه سیار برای محاکمه زنان را اعلام کرد.

[۲۸]


سردار رادان گفت که در تهران برای افراد به گفته‌ی وی بد حجاب پرونده‌سازی خواهد شد

 و به دادسرا اعزام می‌شود اما امکان استفاده از قاضی سیار در تهران وجود ندارد.

[۲۹]


کنترل موبایل‌ها

علیرغم انکارهای پلیس روزنامه‌ها گزارش‌های متعددی از کنترل موبایل‌ها توسط نیروی‌های انتظامی منتشر کردند.

[۳۰]


اقدامات علیه افراد موسوم به اراذل و اوباش

افرادی تحت عنوان اراذل و اوباش دستگیر شدند

 و به ادعای برخی خانواده‌های آن‌ها بدون طی کردن کامل مراحل قانونی دادرسی، زندانی و شکنجه شدند.

[۳۱]


ارسال پیامک به راننده‌گان

از جانب پلیس امنیت اخلاقی برای کسانی که در خودرو آنان سرنشین بی‌حجاب دیده شود 

پیامکی تهدید آمیز ارسال می‌شود. 

در این پیامک‌ها که به شماره‌همراه ثبت شده برای پلاک خودرو ارسال می‌شود،

 از آن‌ها می‌خواهد که به ساختمان پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا برای بررسی موضوع مراجعه کنند. 

از کسانی که در این زمینه پیامک دریافت کردند، ابتدا تعهد عدم تکرار گرفته می‌شود 

و برای افرادی که چندین‌بار پیامک دریافت کنند پرونده قضایی تشکیل می‌شود

 یا وسیله نقلیه آن‌ها توقیف خواهد شد.

 در صورت عدم مراجعه در هنگام تغییر مالکیت خودرو گفته می‌شود 

که خودرو شما دارای شکایت است و باید برای رفع آن به این مرکز مراجعه کنید.

[۳۳]

[۳۴]

[۳۵]


پوشش خبری و واکنش گروه‌ها و افراد

افراد و نهادهای حامی حقوق بشر، اخبار فراوانی از طرح مذکور ارائه داده‌اند

 که بسیاری از این خبرها هیچ‌گاه مورد تأیید رسمی حکومت ایران قرار نگرفته‌است.

از جمله خبرهای منتشره، انتقال افراد بازداشت شده به بازداشتگاه کهریزک و شکنجه دادن آنان بوده‌است.

[۳۶] 


برخی از این افراد بلافاصله و بدون محاکمه قانونی اعدام شدند.

[۳۶] 


پلیس که در ابتدا همه این افراد را مجرمین سابقه دار و اوباش معرفی کرده بود، 

پس از چند ماه شکنجه عده‌ای را بی سر و صدا آزاد کرد. 

این افراد پس از آزادی در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کردند 

در حالی پلیس به بی‌گناهی آنان اعتراف و آنان را آزاد کرد 

که مدت‌ها در بازداشتگاه کهریزک تحت شکنجه بوده‌اند.

[۳۷]

[۳۸]


نهادهای حقوق بشری در گزارش‌های متعددی به شرح اتفاقات دردناک صورت گرفته 

در زندان کهریزک پرداختند. 

هم چنین این نهادها اعلام کردند که در مرحله اول طرح، نیروهای نقاب دار لبنانی بوده‌اند. 

بنا به این گزارش‌ها، ۶ نفر از بازداشت شده گان در زندان کهریزک جان باخته‌اند.

[۳۱]


درحالی‌که بنا به اصل ۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی، شکنجه به هر شکل ممنوع 

و اعتراف تحت شکنجه فاقد اعتبار است، 

آزاد شده گان تأکید داشتند که پلیس با شکنجه‌های مختلف از جمله کشیدن ناخن‌ها 

آنان را وادار می‌کرده‌است تا به جرایمی که مرتکب نشده بودند اعتراف کنند.

[نیازمند منبع]


دو زندانی سیاسی از ایل قشقایی که هشت سال قبل به دلیل درگیری با سپاه زندانی شده بودند،

[۳۹]


 در میان اراذل و اوباش اعدام شدند. 

هم چنین میثم لطفی که سابقه دستگیری در اعتراضات دانشجویی ۱۸ تیر را داشته‌است، 

درحالی که ابتدا به اعدام محکوم شده بود و تا پای چوبه‌دارهم رفت نهایتاً آزاد گردید.

[۴۰]


اعتراض خانواده‌های بازداشت شده‌گان در رسانه‌های داخل به هیچ عنوان اجازهٔ انتشار نیافت

 و گفته شد که اعتراضات و اجتماع آنان در مقابل زندان با برخورد شدید نیروی انتظامی مواجه شده‌است.

 هم چنین فقیر بودن اکثر این افراد و ناتوانی در گرفتن وکیل نیز باعث آزادی عمل بیش‌تر پلیس در برخوردها شد. 

مادر میثم لطفی: 

اگر فرزندم حکم اعدام گرفته، دیگر چرا شکنجه اش می‌کنند؟ 

به شدت کتکش زده‌اند. 

چند بار دستش رو شکسته‌اند. 

این جوون دیگر برای من جوون نمیشه…

 من رو هم اگر شکنجه کنند به هرچیزی اعتراف می‌کنم.

 انسان اگر قاتل هم باشه حق ملاقات دارد، سه‌ماهه ندیدمش.

 من فقط می‌خواهم بچه‌ام عادلانه محاکمه بشود، وکیل بگیرد، ملاقات داشته باشه.

[۴۱]


علی‌رغم عدم انتشار هرگونه انتقادی از این طرح در رسانه‌های داخلی

 و عدم انعکاس اعتراضات خانواده بازداشت شده‌گان، 

فعالان حقوق بشر و حقوق دانان ضمن تأکید بر لزوم برخورد با مجرمین 

به تخلفات گسترده‌ی پلیس و بی‌حاصل بودن اقداماتی از این قبیل

 بدون توجه به ریشه‌های آن که گسترش فقر و تبعیض در ایران پس از انقلاب است تأکید کرده

 و سوابق این‌گونه برخوردها را که پس از انقلاب کم هم نبوده‌است یادآوری کردند.

[۴۲]


عمادالدین باقی:

 «نگارنده می‌تواند حداقل دو تن را نام برد 

که در میان اهالی محل اشتهار به شرارت نداشته

 و یکی از آنان وبلاگ نویس بوده‌است اما با همین روش بازداشت شده‌اند».


منیره برادران: 

«قصد من تبرئه کسانی نیست که با ارعاب، شرارت و چاقوکشی مزاحم مردم شده

 یا آسایش عمومی را مختل می‌کنند. 

بحث بر سر حقوق شهروندی است و ده‌ها سؤال دیگر. 

اگر واقعاً پدیده قلدری و چاقوکشی که از ۶۰، ۷۰ سال پیش از محلات رخت بربسته بود، 

دوباره جان گرفته‌است، چه کسی مسؤول آن است؟ 

اگر از مدت‌ها پیش عده‌ای با توسل به خشونت و چاقوکشی، امنیت مردم را مختل می‌کرده‌اند، 

نقش پلیس در این میان چه بوده و چرا به موقع دخالت نمی‌کرده‌است؟

 و این بار که دخالت کرده، آیا هدف واقعاً «ارتقای امنیت اجتماعی» است یا ایجاد فضای ارعاب؟».

[۴۳]


یکی از افرادی که پس از چند ماه شکنجه، بی‌گناه تشخیص داده شده و آزاد شده‌است،

 می‌گوید: «هیچ‌یک از متهمان و اشرار واقعی پشیمان و تنبیه نشده‌اند و از همه متهمان بارها شنیده‌است

 که امیدوارند اگر زنده بیرون رفتند انتقام سختی بگیرند و معنی» 

اوباش 

«بودن را به پلیس بفهمانند»

 [نیازمند منبع]


هم‌زمان با انتقاد کارشناسان و نهادهای حقوق بشر، رسانه‌های دولتی سعی می‌کردند

 با پخش اعترافاتی که در زندان کهریزک از دستگیرشده‌گان گرفته شده بود 

و مصاحبه با قربانیان جرم جنایت و پخش آن احساسات عمومی را 

برای تأیید نحوه برخورد خود با این موضوع تحریک کنند.


نظر رضا غنی‌لو در خصوص رسانه‌ای شدن جرم و جنایت

مدیر عامل باشگاه خبرنگاران پلیس و مدرس دانشگاه علوم انتظامی گفت:

رسانه‌ای کردن بیش از حد سرقت‌های به عنف و خشن،

 احساس امنیت در جامعه را مخدوش می‌کند

 و باعث الگوگیری جوانان در آستانه آسیب یا معتادین به مواد مخدر جدید 

برای تأمین خرج اعتیاد خود خواهد شد.

[۴۴]


واکنش میر حسین موسوی به این طرح

میرحسین موسوی در اولین کنفرانس مطبوعاتی پس از اعلام کاندیداتوری خود 

برای انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم،

 خود در این زمینه گفت:

پروژه امینت اجتماعی اثرات سوء دارد و تأمین‌کننده اهداف نظام ما نمی‌باشد

 و همه مسایل اجتماعی با تکیه بر مزیت‌های ما در اعتماد به جوانان و زنان باید تهیه شود‌

و به صورت آمرانه و خشن هر نوع برخوردی که داشته باشیم آثار مثبتی نخواهد داشت.

 وی تأکید کرد: 

بخشی از برخوردها اساساً موضوعیت ندارد و با سو‌ء نیت انجام می‌شود 

و این به حساب نظام گذاشته شود و من این گشت‌ها را جمع خواهم کرد.

[نیازمند منبع]


انتقادها به طرح

منتقدان، این طرح را دخالت در امور شخصی افراد می‌دانند. 

محمدرضا زائری از جمله منتقدان سرشناس این طرح بود.

 برخی جامعه شناسان معتقدند این گونه طرح‌ها موجب تشدید دورویی و نفاق در جامعه 

و ایجاد چند چهره‌گی و افزایش فاصله میان حکومت و مردم می‌شود. 

همچنین «اطاعت از این طرح‌ها نشانه مشروعیت اجرای چنین طرح‌هایی نیست

 بل‌که ناشی از ترس است 

به همین دلیل در افزایش فاصله حکومت و مردم تأثیر می‌گذارد 

و در پی آن ثبات سیاسی حکومت را متزلزل‌تر می‌کند. 

هر حکومتی باید نظام اطلاعاتی درستی داشته باشد

 تا عکس العمل درستی در برابر هر واقعه‌ای از خود نشان دهد

 اما اتفاقاتی نظیر طرح برخورد با بدحجابی و رفتن به شرکت‌های خصوصی 

مانع ورود اطلاعات درست به حکومت می‌شود؛ 

بنابراین، این اطلاعات حکومت را شکننده و بی‌ثبات می‌کند.»

[۲۶]


دیدگاه‌های رسمی داخلی

انتشار تصاویر برخوردهای خشن پلیس و انتقادات عمومی به دنبال آن،

موجب شد تا بین دادستانی و پلیس بر سر مسئولیت این اقدامات

اختلاف افتد و هر یک تلاش کرد تا مسئولیت آن را به گردن دیگری اندازد.

[۴۵]

[۴۶]

[۴۷]


معاون دادستان تهران ضمن اعتراف به این‌که «در قانون تعریفی از اراذل و اوباش نداریم» از

 پلیس انتقاد کرد.

[۴۵] 


اما یکی از مقامات پلیس گفت

که تحقیر و ضرب و شتم علنی دستگیرشده‌گان با نظر دادستان تهران

 و علی‌رغم میل پلیس بوده‌است.

[۴۶]

[۴۷]


در پی انتشار تصاویر برخورد پلیس با متهمان، غلامحسین الهام سخن‌گوی دولت، 

ابراز داشت دولت مخالف برخی برخوردهای انجام‌شده در قالب این طرح است

[۴۸]؛

 اگر چه معاون امنیتی وزیر کشور از این طرح استقبال کرده بود.

[۴۹]


احمد جنتی امام جمعه تهران دراین‌باره گفت اگر علی بود، بیش از این‌ها اقدام می‌کرد.

[۵۰]


مشکلات پیش آمده

مشکلات حقوقی

چهل حقوقدان در نامه‌ای به کمیسیون اصل نود مجلس هفتم از نیروی انتظامی به دلیل

 ایجاد محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و وضع و تفسیر قانون و اجرای مجازات نا نوشته،

 پوشش‌های بعضاً متعارف و مقبول جامعه را با عنوان‌ها‌ی مجرمانه بدون مستند قانونی، 

ممنوع و از مصادیق جرم تلقی کردن

و بنابر تشخیص خود اقدام به برخورد با شهروندان کرده، شکایت کردند. 

حقوقدانان طرح ارتقای امنیت اجتماعی را مغایر با اصل ۳۷ قانون اساسی،

که هیچ‌کس را مجرم ندانسته

 و اصل را بر برائت قرار داده، مگر هنگامی که عمل ارتکابی 

جرم تعریف و مجازاتش هم در قانون مجازات اسلامی و جود داشته باشد؛

 چرا که در غیر این صورت بر اساس قاعده فقهی قبح عقاب بلا بیان،

 مجازات عملی که جرم بودن آن اعلام نشده، امری است قبیح و مورد ذم شرع و عقل. 

همچنین اصل ۵۷ قانون اساسی مبنی بر پذیرش اصل بنیادین تفکیک قوا در نظام جمهوری اسلامی ایران، 

تصریح نموده که امر خطیر قانون‌گذاری در صلاحیت قوه مقننه‌است برشمردند.

 این نامه توسط دو نفر از حقوقدانان به کمیسیون تسلیم شد.

[۵۱]

[۵۲]

[۵۳]


مرگ یک دختر

گزارش‌هایی حاکی از مرگ دخترانی که به دلیل نوع پوشش توسط پلیس دستگیر

و به بازداشتگاه منتقل شده بودند

 در رسانه‌ها منتشر شد.

 مادر یک دختر گفته‌است:

سارا پرستار کشیک یکی از بیمارستان‌های تهران پس از آن که ساعت کاری‌اش

 صبح سوم اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ به پایان رسید،

 در راه بازگشت به خانه‌ی دانشجویی‌ی خود، با یکی از ماشین‌های گشت ارشاد در ده ونک برخورد کرد. 

مأموران گشت به او تذکر داده و از او می‌خواهند تا روسری خود را جلو بکشد.

 در این لحظه سارا عصبانی شده 

و به مأمور گشت گفت: «روسری من جلو است، من شب گذشته یک پسر ۲۰ ساله را کد زده‌ام، 

می دانی کد یعنی چه؟ 

یعنی مرگ؟

 می‌دانی چرا؟ 

به خاطر مصرف زیاد کراک.» سارا باصدای بلند

 و تند تند شروع به صحبت با مأموران گشت کرده و روبه آن‌ها ادامه داد: «اگر راست می‌گویید

 بروید و این جوانان معتاد را از خیابان‌ها جمع کنید.» مادر سارا مدعی شد 

که با بالا گرفتن درگیری لفظی بین مأموران گشت و سارا،

یکی از مأموران مرد او را به داخل ون هدایت کرد، 

سارا را به منکرات برده و از چهره‌اش عکسی با پلاکارد روی سینه گرفتند. 

شب سارا به خانه بازگشت و به مادرش تلفن کرد. 

به گفته مادرش سارا حالت روحی بدی داشته و به او اشاره کرده 

که قلبش درد گرفته‌است: 

«او اسم مأمور گشت را به من داد و گفت مادر فقط این اسم به خاطرت باشد.»

 مادر سارا با ناراحتی گفت: 

«می‌دانم همه می‌روند ولی نحوه رفتن است که انسان را می‌سوزاند.»

[۵۴]


شکست گشت ارشاد

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران طی گزارشی این طرح را ناموفق قلم داد کرد

 و عامل آن را بی‌توجهی به خواست و مطالبات مردم دانست 

و نتایج طرح گشت ارشاد را منفی خواند و با کلیات این طرح مخالفت کرد.

[۵۵]


کتک زدن دختر در پارکی در تهران

در فروردین ۱۳۹۷ فیلمی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. 

در این فیلم چند مأمور زن گشت ارشاد

به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی از سوی چند دختر به آن‌ها تذکر داده

 و در این حین با آن‌ها درگیر شده و متعاقب این درگیری ضرب و شتم رخ می‌دهد.

 به دنبال انتشار این فیلم عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دستور بررسی جامع 

و ارائه گزارش ماجرا را صادر کرد. 

اما پیش از صدور دستور وزیر کشور برای ارائه گزارش از این ماجرا،

 دفتر سخنگوی ناجا ضمن ابراز تاسف از اتفاق صورت گرفته گفت:

 پلیس به هیچ وجه چنین رفتارهایی را تأیید نمی‌کند.

 همچنین پلیس اعلام کرده‌است که بررسی‌های اولیه حکایت از وقوع این اتفاق

 در یکی از پارک‌های تهران دارد که فیلم پخش شده بخشی از کل اتفاق است

 و در حال حاضر بازرسی پلیس تهران در حال بررسی موضوع است. 

البته در اطلاعیه ناجا آمده‌است: 

انتظار می‌رود همه دختران و بانوان جامعه نیز شئونات اجتماعی را رعایت نمایند.

[۵۶]

[۵۷]


خشونت و ضرب و جرح

درگیری‌های بسیاری بین مردم و گشت ارشاد در شهرهای مختلف ایران

 از آغاز این طرح و حضور مأموران گشت ارشاد به وقوع پیوست.

 این درگیری‌ها با خشونت و دستگیری، ضرب وشتم، زندان و شکنجه جمعی از شهروندان

 به دلایلی نظیر بدحجابی، نوع پوشش، روابط افراد، آرایش، مدل مو و مدل لباس همراه بود.

[۵۸]

[۵۹]

[۶۰]

[۶۱]

[۶۲]

[۶۳]

[۶۴]

[۶۵]


نیروی انتظامی در موارد متعددی در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی به خشونت متوسل شده‌است.

 در جریان اجرای این برنامه، نیروهای نقاب دار پلیس، در قالب طرح «جمع‌آوری اوباش»، شب هنگام

 به منازل افراد یورش برده و پس از بیرون کشیدن آنان از منزل، 

آنان را در مقابل چشم ساکنان مورد ضرب و شتم و شکنجه علنی قرار می‌دادند.

[۶۶]


بیشتر این بازداشت شده‌گان در سوله‌ای در کهریزک نگهداری می‌شوند

 (سوله کهریزک)

 و زندانیان حق استفاده از هواخوری را نداشته‌اند 

و تنها یک بار در روز اجازه دستشویی رفتن داشتند و آب و غذای آن‌ها به شدت جیره‌بندی شده بود.

[۳۱]


رفتار خشونت‌آمیز نیروی انتظامی در برخورد با متهمان، 

توسط رسانه‌ها و نیز مردم عادی تصویربرداری و پخش شده‌است. 

صحنه‌هایی مانند یورش به منزل اوباش و خرده فروشان مواد مخدر، ضرب و شتم آنان 

و پیکرهای خون آلود متهمین

[۶۶] 


نه تنها از سوی رسانه‌های مخالف حکومت بل‌که از سوی رسانه‌های دولتی و صدا و سیما نیز پخش شدند.

[۶۷] 


برای اولین بار در ایران، پلیس تصاویر این اقدامات را رسماً

از صدا و سیما، روزنامه ها وخبرگزای‌ها پخش کرد.

هم چنین خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی به دستگیری گسترده و بی‌دلیل جوانان در جنوب تهران

[۶۸] 


پرداخت که بلافاصله از سایت این خبرگزاری حذف شد.

[۵۸]


۶

 نفر از بازداشت شده‌گان سوله کهریزک از شدت جراحت در بازداشتگاه مردند. 

نیروهای امنیتی خانواده‌های آنان را تهدید کرد

که اسامی کشته‌شده‌گان را اعلام نکنند و برای دادخواهی اقدام نکنند.

[۳۱]


عدم همکاری مردم

روز پنج‌شنبه، ۹ مرداد ۱۳۹۹، قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی،

 در دیدار با نماینده علی خامنه‌ای در استان اصفهان با انتقاد از مراکزی که 

«در موضوع امنیت اخلاقی» 

با نیروی انتظامی همکاری نمی‌کنند، گفت: 

«به‌غیر از بسیج و نیروهای داوطلب کسی با نیروی انتظامی همراهی نمی‌کند.» 

و در موضوع امنیت اخلاقی جامعه 

«این نیرو واقعاً تنهاست.»

[۶۹]

[۷۰]


همزمان، عباس رضایی، استاندار اصفهان، نیز اعلام کرد

 قصد دارد به ۲۴ آمر به معروف و نهی از منکر برگزیده در این استان، 

به شرط آن‌که خانه‌ای به نام‌شان نباشد تا سال آینده یک واحد مسکونی بدهد.

[۷۱]

[۷۰]


مرگ مهسا امینی

مقالهٔ اصلی: مهسا امینی

در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۱، دختری به نام مهسا امینی در نزدیکی ایستگاه مترو شهید حقانی تهران 

توسط مأموران گشت ارشاد، دستگیر و بر اثر ضرب و جرح به‌دست مأموران نیروی انتظامی 

در خودرو گشت ارشاد، از ناحیهٔ سر مجروح شده و در بازداشتگاه وزرا به کما رفت.

[۷۲] 


وی چند روز بعد بر اثر شدت جراحات ناشی از ضربات وارده مأموران گشت ارشاد جمهوری اسلامی

 در بیمارستان کسری تهران درگذشت.

[۷۳]

[۷۴]

[۷۵]


انتخابات ریاست جمهوری دهم و گشت ارشاد

در شرایطی که با تأیید دولت احمدی‌نژاد 

نیروی انتظامی اقدام به برخورد گسترده و بازداشت زنان و جوانان به بهانه نوع پوشش، لباس، کفش و … 

کرده بود میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو کاندید اصلاح طلب اعلام کردند 

که جمع‌آوری این گشت‌ها یکی از اقدامات آنان پس از پیروزی خواهد بود.

 هم‌زمان گزارشی از ضرب و شتم یک خبرنگار توسط پلیس به بهانه کوتاه بودن مانتوی وی

 در رسانه‌ها منتشر شد و برخی دیگر از رسانه‌های اصلاح طلب

 گزارشی از شکنجه وحشیانه جوانان در مراکز پلیس منتشر ساخت.

[۷۶]

[۷۷]

[۷۸]

[۷۹]

[۸۰]


گرچه هم‌زمان مسئولان نیروی انتظامی ضمن دفاع از عمل‌کرد خود 

 اعلام کردند که گشت ارشاد را توسعه خواهند داد و این اقدامات آنان

به پشتوانه علی خامنه‌ای ادامه می‌یابد.

[۸۱]


شایعه تعطیلی

تیتر روزنامه سازندگی با موضوع توقف گشت ارشاد

در تاریخ ۱۲ آذر ماه سال ۱۴۰۱، محمدجعفر منتظری دادستان جمهوری اسلامی در نشست خبری

 در پاسخ به یکی از حاضران که دلیل تعطیلی‌ی گشت ارشاد را جویا شده بود

 اظهار داشت: 

«فعالیت این گشت ربطی به قوه قضاییه نداشت

و از همان‌جایی که در گذشته تأسیس شده بود، از همان‌جا نیز تعطیل شد».

[۸۲]

[۸۳] 


اما این ادعا توسط منابع وابسته به رژیم تکذیب شد.

[۸۴]

[۸۵]

[۸۶]

[۸۷]


منابع

۱

 یگانه، بیژن 

(تیر ۱۳۸۶).

 «ادامه طرح امنیت اجتماعی؛ این بار در پارک‌ها»

آقای رادان درعين حال اظهار داشت:

 «تا پيش از اجرای طرح افزايش امنيت اماکن تفريحی ۴۰ واحد پليس

 پوشش فضاهای سبز و پارک ها را به عهده داشتند

 و اکنون ما برای اينکه اين اماکن را به محيط هايی آرام، امن و در دسترس تبديل کنيم

 از عوامل اجرائيات پارک ها و يگان امداد استفاده خواهيم کرد 

و در صورت لزوم يگان ويژه نيز وارد عمل می شود.»

. رادیو فردا. دریافت‌شده در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۲.

۲

 «بریتانیا گشت ارشاد و ۵ مقام نظامی و امنیتی ایران را تحریم کرد»

. بی‌بی‌سی فارسی. ۱۸ مهر ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۲.

۳

 «از جندالله به گشت ارشاد؛ ۴۰ سال ابزار اعمال حجاب اجباری در ایران»

. بی‌بی‌سی فارسی. ۲۰۲۲-۰۹-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۲۱.

۴

 gooya news :: culture : طرح امنیت اجتماعی و مقابله با فیلم‌های 

«سانسور نشده»

، رادیو فردا

۵

 «bbc world news entrepreneur magazine at autnews.info»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ مارس ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۰۸.

۶

 «آغاز گشت‌های بسیج در محلات»

. روزآنلاین. ۱۳ آبان ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ دسامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۳ نوامبر ۲۰۰۸.

۷

 https://www.radiozamaneh.com/715785/

۹

 اینترنت مجرم بی‌دفاع

[پیوند مرده]

 محمد سیف‌زاده، حقوقدان برای روشن شدن حدود و وظایف این نهاد

 [شورای عالی انقلاب فرهنگی]

 توضیح داد:

 براساس اصل ۷۱ قانون اساسی،

تنها مرجع قانون‌گذاری مجلس است

که می‌تواند در عموم مسائل در حدود مقرر در حوزهٔ قانون اساسی، قانون‌گذاری کند،

این بدان معنا است که نهادهای دیگر هیچ‌گاه

حق تصویب قانون یا ضابطه‌ای را که شرایط زندگی شهروندان را تعیین می‌کند، ندارند.

-روزنامه کارگزاران، ۱۷ خرداد ۱۳۸۷


 رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا

با اشاره به برخی انتقادات:

در صورت نیاز، اسناد هماهنگی‌های طرح ارتقاءامنیت اجتماعی را بزودی منتشر می‌کنیم

. ایسنا. ۱۰ دی ۱۳۸۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۰ دی ۱۳۸۶.

۱۰

 BBCPersian.com

۱۱

 احمدی‌نژاد در جریان جزئیات هم قرار داشت بایگانی‌شده در ۱۴ فوریه ۲۰۱۲ توسط 

Wayback Machine 

(تاکنون نخواستیم موضوع بند یکم این طرح را عنوان کنیم، اما به دلیل به وجود آمدن این بحث‌ها

 باید بگوییم بر اساس بند یکم، تعیین مصادیق حجاب و حد و مرز آن بر عهدهٔ نیروی انتظامی است

 و صراحتاً به آن اشاره شده - 

روزآنلاین، ۱۳ دی ۱۳۸۶)

۱۲

 پورمحمدی

(وزیر کشور):

 از اجرای طرح امنیت اجتماعی توسط ناجا حمایت می‌شود 

(فارس، ۱ خرداد۱۳۸۶)

۱۳

 «عقب‌نشینی دولت از طرح امنیت اجتماعی انتخاباتی است»

 (رادیو فردا، ۱۲ دی ۱۳۸۶)

۱۴

 مقابله با پوشیدن چکمه؛ مبارزه با مد گرایی یا بد پوششی؟ 

(رادیو فردا، ۲۱آذر ۱۳۸۶)

۱۵

 پلیس: با چکمه بلند در زمستان برخورد می‌شود 

(رادیو فردا، ۱۰آذر ۱۳۸۶)

۱۶

 رئیس پلیس امنیت اخلاقی خراسان رضوی:از طرح ارتقای امنیت اخلاقی عقب‌نشینی نمی‌کنیم

[پیوند مرده]

 (ایسنا، ۲۱ تیر ۱۳۸۷)

۱۷

 «پاداش طرح امنیت اجتماعی»

. روزآنلاین. ۲۱ مهر ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ اکتبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۵ اکتبر ۲۰۰۸.

۱۸

 طرح ارتقای امنیت اجتماعی دائمی می‌شود بایگانی‌شده در ۱۴ فوریه ۲۰۱۲ توسط

 Wayback Machine (روز، ۲ تیر ۱۳۸۷)

۱۹

 «مقایسه بودجه گشت ارشاد با سه ردیف بودجه ۱۴۰۱»

. دولت بهار.

۲۰

 تأثیرات اقتصادی طرح امنیت اجتماعی

(بی‌بی‌سی فارسی، ۲خرداد۱۳۸۷)

۲۱

 طرح امنیت اجتماعی بانوان در تهران به اجرا درآمد بایگانی‌شده در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۸ توسط 

Wayback Machine

(خبرگزاری فارس، ۱۲خرداد۱۳۸۷)

 ۲۲

رنگ سفید در کرمان ممنوع شد بایگانی‌شده در ۴ سپتامبر ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine 

(تابناک، ۱۳شهریور ۱۳۸۷)

۲۳

 پلیس فرودگاه از سفر ۱۲۸ مسافر بدحجاب جلوگیری کرد 

(فارس ،۹شهریور ۱۳۸۷)

 ۲۴

دور جدید طرح ارتقای امنیت اجتماعی بایگانی‌شده در ۱۸ ژوئن ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine

 (همشهری ،۲۸ خرداد ۱۳۸۷)

۲۵

Fararu.Come

26

 «روابط افراد در شرکت‌ها کنترل می‌شود»

. روزنامه سرمایه (بازنشر در کانون زنان ایرانی). ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مه ۲۰۰۸.

 دریافت‌شده در ۲۹ آوریل ۲۰۰۸.

27

 طرح امنیت اجتماعی؛ هر هفته یک مرحله بایگانی‌شده در ۱۹ نوامبر ۲۰۰۸ توسط 

Wayback Machine

 (روزآنلاین، ۱۷تیر۱۳۸۷)

۲۸

 دستور دادستان گرگان برای برخورد جدی با افراد بدحجاب 

(خبرگزاری فارس، ۱۶تیر۱۳۸۷)

۲۹

 تشکیل پرونده، ویژه افراد بدحجاب است[پیوند مرده] 

(باشگاه خبرنگاران جوان، ۳۱ تیر ۱۳۸۷)

۳۰

 «پلیس موبایل»

حقیقت یا کذب؟ بایگانی‌شده در ۲۶ ژوئیه ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine 

(روزنامه کارگزاران، شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۷)

۳۱

 «کمیته گزارشگران حقوق بشر»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۵ آوریل ۲۰۰۸.

۳۲

 «تغییر روی‌کرد در پیامک‌های کشف حجاب؛ عکس سرنشین و پلاک ماشین ارسال می‌شود»

. خبرآنلاین. دریافت‌شده در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۲.

۳۳

 «احضار دریافت‌کننده‌گان پیامک کشف حجاب موجب ازدحام در خیابان وزرا شد»

. دریافت‌شده در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۲.

۳۴

 «پیامک‌های کشف حجاب؛ کسب درآمد با نقض حقوق و حریم خصوصی و آسایش و امنیت شهروندان»

. کیهان لندن. دریافت‌شده در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۲.

۳۵

 «برای بدحجابی در قانون کد تخلف نداریم»

. عصر خودرو. دریافت‌شده در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲.

۳۶

 «کمیته گزارشگران حقوق بشر»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۵ آوریل ۲۰۰۸.

۳۷

 «akhbare-rooz (iranian political Bulletin)»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۴ آوریل ۲۰۰۸.

۳۸

 روزنامه اعتماد86/3/8: خبر

۳۹

 «اعدام دو تن از زندانیان امنیتی تحت نام اراذل و اوباش»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ مارس ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۴ آوریل ۲۰۰۸.

۴۰

 «کمیته گزارشگران حقوق بشر - میثم لطفی بازداشت شد»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۶ اوت ۲۰۱۱.

۴۱

 «نسخه آرشیو شده»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژانویه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۶ ژانویه ۲۰۰۹.

۴۲

 BBCPersian.com

۴۳

 رادیو زمانه | گوی سیاست | حقوق بشر | «ارتقای امنیت اجتماعی» یا نقض حقوق شهروندی

۴۴

 «نقش رسانه در احساس امنیت در فضای جامعه»

. اجتماعی. پایگاه خبری تحلیلی رویداد. ۶ دی ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۳. بیش از یک پارامتر |پیوند بایگانی= و |archiveurl= داده‌شده است (کمک); بیش از یک پارامتر |تاریخ بایگانی= و |archivedate= داده‌شده است (کمک); بیش از یک پارامتر |تاریخ بازبینی= و |accessdate= داده‌شده است

 (کمک)

۴۵

 «ISNA - 05-18-2007 - 86/2/28 -

سرویس: / فقه و حقوق - حقوق اجتماعی / شماره خبر:

926043»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۰۹.

۴۶

 BBCPersian.com

۴۷

 «اخبار جامعه»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ دسامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۴ آوریل ۲۰۰۸.

۴۸

 «ISNA - 12-14-2007 - 86/9/23 -

سرویس: / سیاسی / شماره خبر:

1050811»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۰۹.

۴۹

 «نسخه آرشیو شده»

۵۰

. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۴ آوریل ۲۰۰۸.

 بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۴ آوریل ۲۰۰۸.

۵۱

 متن شکایت چهل حقوقدان از نیروی انتظامی

[پیوند مرده]

(میدان زنان، ۲۷دی ۱۳۸۶)

۵۲

 مصاحبه با بکی از وکلای امضاکننده شکایت از پلیس

[پیوند مرده]

(صدای آلمان)

۵۳

 شکایت حقوق دانان از نیروی انتظامی

(رادیو فردا، ۲۶دی۱۳۸۶)

۵۴

 «شکایت مادر سارا از مأمور گشت ارشاد»

. روزنامه سرمایه. ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸.

بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۳ مه ۲۰۰۹.

۵۵

 «دلیل ناموفق بودن اجرای 》

«گشت ارشاد»

۵۶

. بهارنیوز.

 https://www.tarafdari.com/

کاربران/ویدیو/957555/فوری-لحظه-برخورد-جنجالی-مأموران-زن-گشت-ارشاد-با-دختران-بی

-حجاب-که-واکنش-وزیر

۵۷

 http://fararu.com/fa/news/356736/

دستور-وزیر-کشور-درباره-مأمور-خاطی-گشت-ارشاد

۵۸

 مردم تهران با مأموران گشت ارشاد درگیری پیدا کردند | خبرها | فارسی

[پیوند مرده]

۵۹

 دستگیری 9 نفر در درگیری با مأموران گشت ارشاد

۶۰

 درگیری جوانان با گشت ارشاد در میدان منیریه

[پیوند مرده]

۶۱

 «کمیته گزارشگران حقوق بشر - درگیری گشت ارشاد با مردم در میدان ولی عصر تهران»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۵ اوت ۲۰۱۱.

۶۲

 «درگیری میان مردم و گشت ارشاد – رشت | خانه حقوق بشر ایران»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۵ اوت ۲۰۱۱.

۶۳

 «IranPressNews:

ایران پرس نیوز: درگیری با گشت ارشاد؛ شرایط نگران‌کننده دو بازداشتی»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۵ اوت ۲۰۱۱.

۶۴

 «همه چیز دربارهٔ گذشته و حال گشت‌های ارشاد»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۵ اوت ۲۰۱۱.

۶۵

 شرایط نگران‌کننده احمد توکل نیا و نامزدش پس از درگیری با مأموران گشت ارشاد

| انقلاب اسلامی در هجرت

۶۶

 «رادیو زمانه | گزارش ویژه | حقوق بشر | جشن خشونت»

. www.zamaaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۲۱.

۶۷

 «ISNA - PicView»

. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۰۹.

۶۸

 http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-928497

[پیوند مرده]

۶۹

 خبرگزاری تسنیم (۹ مرداد ۱۳۹۹).

 «نیروی انتظامی در موضوع امنیت اخلاقی تنها است/ آمادگی کامل پلیس برای ماه محرم».

۷۰

 رادیو فردا 

(۱۰ مرداد ۱۳۹۹).

 «گشت امنیت اخلاقی؛ نیروی انتظامی: تنهاییم، استاندار اصفهان: آپارتمان جایزه می‌دهیم».

۷۱

 ایران اینترنشنال 

(۱۰ مرداد ۱۳۹۹). 

«استاندار اصفهان: به ۲۴ نیروی برگزیده امر به معروف و نهی از منکر واحد مسکونی اهدا می‌کنیم».

۷۲

 لندن، کیهان؛ لندن، کیهان. «مرگ مغزی مهسا ۲۲ ساله

بر اثر ضربات مأموران گشت ارشاد اسلامی؛ جوّ امنیتی در بیمارستان 

«کسری» 

و ممنوعیت ملاقات خانواده،

سر انجام در ظهر روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ به بر اثر جراحات شدید درگذشت و کشته شد»

. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۵.

۷۳

 «مرگ مهسا امینی، دختر بازداشتی گشت ارشاد در ایران؛ بازتاب‌ها و واکنش‌ها»

. euronews. ۲۰۲۲-۰۹-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۸.

۷۴

 «مهسا امینی پس از کما در بازداشت، در بیمارستان»

 «جان باخت»

. BBC News فارسی. ۲۰۲۲-۰۹-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۸.

۷۵

 «سرنوشت پیکر مهسا امینی پس از تأیید فوت در بیمارستان»

. همشهری آنلاین. ۲۰۲۲-۰۹-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۸.

۷۶

«پیروز شوم، گشت ارشاد متوقف می‌شود»

. رادیو زمانه. ۲۲ فروردین ۱۳۸۸.

۷۷

 «کروبی در دانشگاه زنجان:اگر گشت ارشاد به اقداماتش پایان ندهد،

نزد فرمانده کل قوا خواهم رفت»

. یاری نیوز. ۲۳ فروردین ١٣٨٨.

۷۸

 «در صورت پیروزی گشت‌های ارشاد را جمع‌آوری می‌کنم»

. کلمه. ۱۷ فروردین ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ مه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۱ مه ۲۰۰۹.

۷۹

 «موسوی: تمام خیابان‌ها هم گشت ارشاد شود مشکلی حل نمی‌شود»

. آفتاب نیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ مه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۱ مه ۲۰۰۹.

۸۰

 «ضرب و شتم خبرنگار به خاطر چهار انگشت باز بالای زانو»

. هم میهن به نقل از روزنامه اعتماد.

بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ مه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۱ مه ۲۰۰۹.

۸۱

 «مسئول عقیدتی سیاسی ناجا: رهبری بر اجرای طرح امنیت اجتماعی تأکید دارند»

. آفتاب نیوز. ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ مه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۱ مه ۲۰۰۹.

۸۲

 «دشمن در جنگ ترکیبی اخیر با تمام توان به میدان آمده‌است

/گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد»

. ایسنا. ۲۰۲۲-۱۲-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۴.

۸۳

 «دادستان کل کشور: گشت ارشاد تعطیل شد، ربطی به قوه قضاییه نداشت»

. رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۴.

۸۴

 «آیا گشت ارشاد تعطیل شده‌است؟»

. fa.alalam.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۴.

۸۵

 صداوسیما

 «گشت ارشاد تعطیل شد»

《 را تکذیب کرد»

. اعتمادآنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۴.

۸۶

 «گشت ارشاد فعال یا تعطیل؟ 

کاربران: فریبکاری حکومت است»

. صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۴.

۸۷

 «اظهارات مسئولیت ابزار اعمال حجاب اجباری در ایران»

 «غیرشفاف و مبهم»

 درباره 

«تعطیلی گشت ارشاد»

 یا 

«گردن نگرفتن»

 

. BBC News فارسی. ۲۰۲۲-۱۲-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۴.

پیوند به بیرون

مجموعه‌ای از گفتاوردهای مربوط به گشت ارشاد در ویکی‌گفتاورد موجود است.

کتابچه پشت پرده امنیت اجتماعی - فعالان حقوق بشر در ایران،

گزارشی از طرح برخورد با اراذل و اوباش

تصاویر طرح جدید برخورد با بدحجابی در تهران 

(خبرگزاری فارس)

درگیری‌ها بین مردم و گشت ارشاد در رشت در یوتیوب

درگیری‌ها بین مردم و گشت ارشاد در یوتیوب

درگیری‌ها بین مردم و گشت ارشاد در یوتیوب

درگیری‌ها بین مردم و گشت ارشاد در یوتیوب

دستگیری و ضرب وشتم یک دختر توسط گشت ارشاد در همدان در یوتیوب

درگیری‌ها بین مردم و گشت ارشاد در یوتیوب

درگیری‌ها بین مردم و گشت ارشاد

درگیری‌ها بین مردم و گشت ارشاد در تبریز در یوتیوب

درگیری بین مردم و گشت ارشاد در یوتیوب

ویکی‌پدیا


شبنم

  در ساحل چشمان من شفق با اسم تو تسلیم مهتاب می‌شود موج‌های قلبم یکی پس از دیگری دست به‌دامن شب نبض خاطره‌های‌مان را به تپش درمی‌آورند در مه...

محبوب‌ترین‌هایِ خواننده‌گان وبلاگ