پذیرش دیگری با روی‌کردی متأثر از پست مدرنیسم،

۱۴۰۱ اسفند ۶, شنبه

نظرسنجی


 نتایج یک نظرسنجی

  چهل‌‌ودو در صد مردم ایران حجاب را امری اختیاری می‌دانند


میترا شجاعی

دوازدهم مارس ۲۰۱۵

موسسه

 IPOS

در آمریکا 

پرسش از ۶۰۰ زن ومرد شهری و روستایی در کل ایران 

نظر آنان را درباره‌ی ‌اجباری بودن یا اختیاری بودن حجاب پرسیده است

 .نتایج این نظرسنجی با اطمینان ۹۵ درصد قابل تعمیم به کل جامعه ایران است

موسسه 

IPOS 

در آمریکا به سفارش شبکه‌ی تلویزیونی‌ی "زنان تی‌وی" نظرسنجی‌ای درباره‌ی 

اجباری یا اختیاری بودن حجاب در ایران انجام داده است

بر اساس نتایج این نظرسنجی که در وب‌سایت زنان تی‌وی منتشر شده

.چهل‌‌ودو درصد پرسش‌شونده‌گان معتقدند که حجاب باید اختیاری باشد


 حدود ۳۸ درصد معتقد به حجاب اجباری بوده‌اند چرا که دستور دینی است

 و ۱۵ درصد هم رعایت حجاب را به این دلیل که قانون است ضروری دانسته‌اند

 .پنج درصد پرسش‌شونده‌گان به این پرسش‌ها پاسخ نداده و یا گزینه‌ی نمی‌دانم را انتخاب کرده‌اند


در این نظرسنجی ۶۰۰ نفر از میان مردان و زنان تمامی‌ی استان‌های ایران 

و نیز شهرنشین و روستایی انتخاب شده اند 

درصد مردان و زنان و تعداد پرسش‌شونده‌گان شهری و روستایی و نیز درصد پرسش‌شونده‌گان

 .دراستان‌های مختلف بر اساس نسبت‌های اعلام‌شده در آمارگیری سال ۱۳۹۰ تعیین شده‌ است


چرا مردان مورد پرسش قرار گرفته‌اند؟



حسین قاضیان

.جامعه‌شناس مقیم واشنگتن یکی از اعضای تیم این نظرسنجی بوده است 

از او پرسیدیم که علت پرسش کردن از مردان

در موضوعی که صد در صد به زنان مربوط است، چه بوده؟

آقای قاضیان می‌گوید

درست است که مردها ممکن است درک متفاوتی از زن‌ها نسبت به حجاب داشته باشند》

 اما در نظر بگیرید

 که این یک نظرسنجی​‌ست و مقصود از نظرسنجی تعمیم نتیجه از یک نمونه‌ی کوچک آماری‌ست

 مثلا در این کار ما یک نمونه ۶۰۰ نفری را به کل جمعیت بالای ۱۸ سال ساکن ایران تعمیم می‌دهیم 

پس ما ناچار باید هم از مردان بپرسیم هم از زنان 

به​‌علاوه وقتی از هر دو می‌​پرسیم می‌​توانیم نظر مردان و زنان را در این زمینه مقایسه کنیم

 《و به‌بینیم که آیا آن‌​ها به شکل متفاوتی به موضوع اجباری یا اختیاری بودن نگاه می‌​کنند یا خیر

البته جواب این پرسش منفی بوده

یعنی به گفته آقای قاضیان تفاوت معناداری بین نظرات مردان و زنان 

در موضوع اجباری بودن یا اختیاری بودن حجاب وجود ندارد

اما از یک نقطه نظر دیگر هم

 پرسیدن نظر مردان درباره‌ی موضوعی کاملا زنانه به عقیده‌ی آقای قاضیان، لازم است 

او می‌گوید

ما می‌​دانیم که سیاست‌​گذاری‌​های عمومی در یک جامعه که معمولا تبدیل به قواعد می‌​شود 》

از طریق ایجاد دستورالعمل‌های اجتماعی و سیاسی‌​ست 

.و این دستور کارهای اجتماعی و سیاسی از طریق مردان و زنان یک جامعه درست می‌​شود 

و اگر مردان قدرت بیش‌تری داشته باشند، که اغلب هم دارند 

.آن‌​ها در تعیین این دستور کارها معمولا موثرتر هستند

 بنابراین دانستن دیدگاه، نظر و درک و دریافت آن​‌ها از یک موضوع، اتفاقا به ما کمک می‌​کند

 که بدانیم سیاست‌​گذاری‌​های عمومی‌ی جامعه بر چه مبنایی دارد صورت می‌​گیرد 

و چه فکری در سر آدم‌هایی​‌ست

که از پایین به این سیاست​‌گذاری​‌ها فکر کرده یا تنظیم​‌شان می‌​کنند

 .و آن‌ها را به سطوح بالاتر می‌​آورند 

حتی اگر این سیاست‌​گذاری از بالا هم باشد، به طریق اولی می‌​شود چنین حرفی را زد 

به دلیل این‌که عمده‌ی تصمیم​‌گیرها و سیاست​‌گذارها مرد هستند》 د


رابطه‌ی سطح سواد و توسعه انسانی با حجاب اجباری

هرچند رابطه معناداری میان جنسیت پرسش شونده‌گان و نظر آن‌ها

در مورد حجاب اجباری یا اختیاری وجود ندارد

 ،اما بر اساس نتایج این نظرسنجی، این رابطه میان سطح توسعه‌ی انسانی‌ی منطقه

 محل سکونت پرسش‌شونده‌گان و باورهای آنان درباره‌ی حجاب، معنادار است

هرچه شاخص توسعه‌ی انسانی، در استان محل سکونت پاسخ دهنده‌گان بیش‌تر بوده 

.مخالفت آنان با حجاب اجباری نیز بیش‌تر بوده است


بار مالی حجاب اجباری برای زنان ایران

این رابطه هم‌چنین بین سطح تحصیلات افراد با نظرشان درباره‌ی حجاب اجباری نیز وجود دارد

 افراد با تحصیلات دانشگاهی بیش‌تر از افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی

حجاب را امری اختیاری می‌دانند


یکی دیگر از پرسش‌هایی که با افراد این جامعه آماری درمیان گذاشته شده

 .میزان پی‌گیری اخبار و وقایع روز بوده است 

حسین قاضیان این پرسش را سئوالی "گرم‌کننده و اعتمادآور" توصیف می‌کند

 که می‌تواند اطمینان پرسش‌شونده را برای پاسخ‌گویی به سئوالات حساس بعدی بیش‌تر کند

دلیل دیگر طرح این پرسش از دید آقای قاضیان این است 

      ا《این را به​‌علاوه از این جهت می‌​پرسیم که وقتی فرد می​‌خواهد در مورد موضوعی

 .مثلا اختیاری یا اجباری بودن حجاب نظر بدهد

 خیلی مهم است که ما بدانیم این فرد بر مبنای چه جهانی از اطلاعات و ارتباطاتش

این حرف را می‌​زند و چقدر در این جهان داده‌​ها حضور دارد

و چگالی‌ی اطلاعاتی و ارتباطی‌ی جهانی که در آن زندگی می‌​کند چقدر است؟

 .چرا که این چگالی‌ی ارتباطی و اطلاعاتی است که روی ارزیابی‌​های فرد تاثیر می​‌گذارد 

بنابراین خیلی برای ما مهم است 

که یک اطلاع ابتدایی از این‌که

فرد در کدام جهان ارتباطی و اطلاعاتی زندگی می​‌کند، به​‌دست بیآوریم 

و این که این جهان ارتباطی و اطلاعاتی چه ارتباطی ممکن است

《 به ارزیابی​ این فرد از اختیاری یا اجباری بودن حجاب داشته باشد


می‌توان نتایج یک نظرسنجی تلفنی را به کل جامعه تعمیم داد؟

موسسه آیپز، درصد اطمینان این نظرسنجی را ۹۵ درصد اعلام و تصریح کرده 

که نتایج این نظرسنجی در فاصله اطمینان ۴ درصد

.می‌تواند به کل افراد بالای ۱۸ سال ساکن ایران تعمیم داده شود

از آنجا که ابزار این نظرسنجی، تماس تلفنی بوده 

این پرسش پیش می‌آید که با توجه به فرهنگ غالب مردم ایران و نیز جو اختناق حاکم بر جامعه 

چطور می‌توان با ۹۵ درصد اطمینان، نتایج این نظرسنجی را به کل جامعه ایران تعمیم داد

حسین قاضیان می‌گوید

ابزار مورد استفاده در یک نظرسنجی هیچ ربطی به درصد اطمینان آن ندارد》

 بل‌که این درصد را تنها یک فرمول ریاضی و آماری تعیین می‌کند

او می‌گوید: وقتی قرار است یک نمونه​‌گیری برای یک نظرسنجی انجام شود 

معمولا سه عامل دخیل است 

سطح اطمینان نظرسنجی​

 فاصله اطمینان مورد نظر

  اندازه کل جمعی

 ما به خواست خودمان می‌خواستیم که در جامعه ۸۰ میلیونی ایران 

بتوانیم نتایج این نظرسنجی را با ۹۵درصد اطمینان تعمیم دهیم 

و مثلا یک فاصله ۴ درصدی از خطا را هم در نظر داشته باشیم 

برای این منظور یک نمونه ۶۰۰ تایی نیاز داریم  

آن وقت می‌​توانیم بگوییم که در یک جامعه ۸۰ میلیونی اگر فاصله اطمینان ۴درصد باشد 

.ما با ۹۵درصد اطمینان می‌​توانیم از نتایج این نظرسنجی حرف بزنیم

 مثلا فرض کنید اگر ما می​‌خواستیم با اطمینان ۹۹درصد چنین حرفی بزنیم 

با همین فاصله از خطا یا با همین فاصله از اطمینان، می‌​​بایست یک نمونه هزارو ۴۰ ​تایی می​‌گرفتیم 

بنابراین می‌​بینید که این موضوع به مسئله صداقت ربط ندارد

و فقط یک جنبه آماری و یک رابطه‌ی ریاضی دارد 

با موضوع فاصله‌ی اطمینان

و با حجم نمونه و با اندازه‌ی جمعیت کل یک جامعه که در آن نظرسنجی انجام می‌​شود》د


چند دقیقه آزادی یواشکی در ایران

نود‌پنج درصد اطمینان برای تعمیم نتایج این نظرسنجی به این معناست 

که اگر در همین نمونه‌ی خاص صدبار دیگرهم، این کار تکرار شود

 در ۹۵درصد موارد دیگر به همین نتایج با همین میزان از خطا می​رسیم  

یعنی مثلا اگر در این نمونه گفته شده

که حدود ۴۲ درصد جامعه معتقدند که حجاب باید اختیاری باشد

 در ۹۵درصد از ۱۰۰ مورد دیگر که امتحان شود، بین ۳۸ تا ۴۶ درصد

 ( چهاردرصد فاصله با نتیجه به دست آمده در این نظرسنجی) 

مردم چنین نظری خواهند داشت

"معیار قانون‌گزاران، نظر مردم نیست"

حسین قاضیان تصریح می‌کند

که نتایج این نظرسنجی در اختیار هیچ ارگان و موسسه داخل ایران قرار نگرفته》

 و هیچ درخواستی هم برای مطالعه نتایج این نظرسنجی از داخل ایران نشده است

به گفته وی، در جامعه​‌ا‌‌ی که در این موارد تصمیمات نه براساس خواست عمومی

 بل‌که براساس معیارهای بیرون از خواست عمومی 

مثلا معیارهای ایدئولوژیک صورت می‌گیرد 

در واقع کسی دنبال نتایج این نظرسنجی‌ها نیست 

چون تصمیمات نه براساس

خواست عمومی و درک و دریافت مردم نسبت به آن چیزی که خودشان می‌​خواهند 

بل‌که براساس دلایل دیگری گرفته می‌​شود

 بنابراین نتایج نظرسنجی هم حتی اگر درست باشد، برای سیاست‌گزاران به درد نمی​‌خورد》د

منبع

https://untashgaal.com


شبنم

  در ساحل چشمان من شفق با اسم تو تسلیم مهتاب می‌شود موج‌های قلبم یکی پس از دیگری دست به‌دامن شب نبض خاطره‌های‌مان را به تپش درمی‌آورند در مه...

محبوب‌ترین‌هایِ خواننده‌گان وبلاگ